This study examines the effects of the extension of compulsory schooling from 5 to 8 years in Turkey—which substantially increased the grade completion rates not only during the new compulsory years but also during the high school years—on the equality of educational outcomes between men and women, and urban and rural residents. Longer compulsory schooling decreases the educational gap in basic education for most subgroups—in particular, the gender gap in rural areas, and the urban-rural gap both for men and women diminish following the policy. In fact, the urban-rural gap for women declines by almost 20 percentage points during the new compulsory grades. At the same time, however, longer compulsory schooling increases the gender gap in urban areas in non-compulsory schooling grades.
ملخص
تبحث هذه الدراسة الآثار المترتبة على تمديد التعليم الإلزامي من 5 الى 8 سنوات في تركيا، والتي زادت بشكل كبير عن معدلات إتمام الصف ليس فقط خلال السنوات الإجبارية الجديدة ولكن أيضا خلال سنوات المدرسة الثانوية على المساواة بين مخرجات التعليم بين الرجال و النساء، وسكان الحضر والريف. زيادة مدة التعليم الإلزامي تقلل من الفجوة التعليمية في التعليم الأساسي لمعظم المجموعات الفرعية، وعلى وجه الخصوص، فإن الفجوة بين الجنسين في المناطق الريفية، والفجوة بين الريف والحضر على حد سواء للرجال والنساء تقل وفقا للسياسة. وفي الواقع، الفجوة بين الريف والحضر للنساء تنخفض بنحو 20 نقطة مئوية خلال الدرجات الإجبارية الجديدة. وفي نفس الوقت، يزيد التعليم الإلزامي من الفجوة بين الجنسين في المناطق الحضرية في درجات التعليم غير الإلزامية.
Research Fellows
Murat Kirdar
Professor of Economics, Boğaziçi University
Research Fellows
Meltem Dayioglu Tayfur
Professor, Department of Economics, Middle East Technical...