Abstract
This paper estimates the impact of schooling on the timing of marriage and early fertility using the 2003 Turkish Demographic and Health Survey and duration analysis methodology. The source of exogenous variation in schooling is the extension of compulsory schooling in Turkey in 1997. The findings indicate that at age 17 — three years after the completion of compulsory schooling — the proportion of women who are married drops from 15.2 to 10 percent and the proportion of women who have given birth falls from 6.2 to 3.5 percent as a result of the new policy. This implies that the impact of increased schooling on marriage and early fertility persists beyond the completion of compulsory schooling for an important duration. In addition, the delay in the timing of first-birth is driven from the delay in the timing of marriage. After a woman is married, schooling does not have an effect on the duration until her first-birth.
Arabic Abstract:
تقيس هذه الورقة تأثير التعليم على توقيت الزواج والخصوبة المبكرة باستخدام المسح الصحي والديمغرافي التركي الذي أجري عام 2003 ومنهجية تحليل الفترة. ومصدر التنوع خارجي المنشأ هو امتداد فترة التعليم الإلزامي في تركيا عام 1997 حيث تشير النتائج إلى أنه في سن السابعة عشر _ أي بعد استكمال فترة التعليم الإجباري بثلاث سنوات – فإن نسبة النساء اللاتي يتزوجن تنخفض من 15.2% إلى 10% كما تنخفض نسبة النساء المنجبات من 6.2% إلى 3.5% كنتيجةٍ للسياسة الجديدة. وينطوي هذا على أن تأثير التعليم المتزايد على الزواج والخصوبة المبكرة يستمر حتى بعد استكمال فترة التعليم الإجباري لمدةٍ ليست بالقصيرة. بالإضافة إلى ذلك فإن تأخر الإنجاب الأول يكون سببه التأخر في الزواج وبعد أن تتزوج الفتاة فليس هناك تأثيرٍ للتعليم على الفترة حتى ميعاد الإنجاب الأول.
Research Fellows
Meltem Dayioglu Tayfur
Professor, Department of Economics, Middle East Technical...
Research Fellows
Murat Kirdar
Professor of Economics, Boğaziçi University