Abstract
Using a panel data of 107 countries including developed, developing and ERF (Economic Research Forum for Middle East, Iran and Turkey) countries over the 1995-2004 period, this paper explores the impact of information and communication technology (ICT) growth on overall economic performance through its positive impact on market contestability, with respect to ERF countries and other developing and developed countries. We follow two hypotheses: that improvement and growth of ICT make domestic markets (industries) more contestable, and that the higher degree of market contestability improves the overall performance of the economy, measured by the increase in real GDP. This paper finds that the degree of overall contestability is positively and significantly affected by the increase in ICT services in all three groups of countries. This result supports the hypothesis concerning the importance of information in making markets more contestable. Moreover, there is a positive and significant impact of ICT on per capita GDP. As for the impact of increase in the degree of contestability on economic performance, we found that developed countries experienced a positive and significant relation, but such a relation was insignificant in the other groups — developing countries and ERF sample.
ملخص
باستخدام جدول بيانات عن 97 دولة و 10 دول من دول منتدى البحوث الاقتصادية خلال الفترة من عام 1995 إلى 2004 ، تدرس هذه الورقة تأثير النمو في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على الأداء الاقتصادي ككل من خلال تأثيرها الإيجابي على التنافسية في الأسواق. وذلك بالنسبة لدول منتدى البحوث الاقتصادية الأخرى والدول النامية والمتقدمة. تقوم نظريتنا بذلك على شقين: أن تحسن تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ونحوها يجعل الأسواق الداخلية (الصناعات) أكثر تنافسية وأن وجود تلك الحالة من ارتفاع التنافسية في السوق يحسن الأداء الكلي للاقتصاد الذي يقاس بالارتفاع الحقيقي في إجمالي الناتج المحلي. وقد وجدنا في الورقة أن درجة التنافسية الكلية تتأثر إيجابيًا وبشكل ذي بال بزيادة خدمات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في كافة المجموعات الثلاث من هذه الدول. وتؤيد ذلك توقعاتنا عن أهمية المعلومات في جعل الأسواق أكثر تنافسية. أضف إلى ذلك أن هناك تأثيرا إيجابيا وذات بال وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات على نصيب الفرد من إجمالي الناتج المحلي. وبالنسبة لتأثير درجة التنافسية على الأداء الاقتصادي وجدنا أن الدول المتقدمة قد خبرت علاقة إيجابية ذات بال ولكن هذه العلاقة كانت غير ذات بال في مجموعات أخرى من الدول النامية