There is a vast literature on conceptually formulating education-occupation mismatch and on measuring over- and under-education as compared to the job skills required. Fewer studies are focused on identifying the correlates and consequences of such a mismatch, particularly in the developing world. Accordingly, the main objective of this paper is to contribute to the limited literature on education-occupation mismatch in Egypt and compare the extent of the mismatch using two different approaches: (1) the self-reported and (2) the statistical/realized match approaches. Using data from the Egypt Labor Market Panel Survey 2023, this paper sheds light on the nature of the education-occupation mismatch phenomena in the Egyptian labor market. The paper compares the characteristics of the overeducated, undereducated, and well-matched workers, wage penalties for over- or under-education, and their sense of job satisfaction. Analyses are focused on vocational secondary and university education graduates as these are the two terminal educational tracks in Egypt.
The results show that undereducation is not prevalent in the Egyptian labor market, while overeducation is very common among both vocational secondary and university graduates. Job satisfaction was least prevalent among the overeducated. As compared to the well-matched group, overeducation was generally associated with a wage penalty, but undereducation was associated with a wage premium among vocational secondary graduates and with a wage penalty among university graduates. Mismatch was also associated with skills acquisition and job-skill requirements. The results of the skills analysis confirm the previous literature highlighting the importance of acquiring skills over credentials to effectively address the existing education-occupation mismatch in the Egyptian labor market.
ملخص
تعددت الأدبيات حول الصياغة المفاهيمية لعدم التوافق بين التعليم والمهنة وقياس الإفراط في التعليم ونقص التعليم مقارنة بالمهارات الوظيفية المطلوبة. ويركز عدد أقل من الدراسات على تحديد الروابط والعواقب المترتبة على عدم التطابق هذا، لا سيما في العالم النامي. وبناء على ذلك، يتمثل الهدف الرئيسي لهذه الورقة في المساهمة في المؤلفات المحدودة عن عدم التوافق بين التعليم والمهنة في مصر ومقارنة مدى عدم التطابق باستخدام نهجين مختلفين: (1) نهج التبليغ الذاتي و (2) نهج التطابق الإحصائي/المنجز. باستخدام بيانات من المسح التتبعي لسوق العمل في مصر 2023، تسلط هذه الورقة الضوء على طبيعة ظواهر عدم التوافق بين التعليم والمهنة في سوق العمل المصري. تقارن الورقة خصائص المشتغلين المتعلمين بشكل مفرط وغير المتعلمين والمتطابقين جيدًا، وعقوبات الأجور على التعليم الزائد أو الناقص، وشعورهم بالرضا الوظيفي. تركز التحليلات على خريجي التعليم الثانوي المهني والجامعي حيث أن هذين هما المسارين التعليميين النهائيين في مصر.
تظهر النتائج أن نقص التعليم ليس منتشرًا في سوق العمل المصري، في حين أن التعليم المفرط شائع جدًا بين خريجي التعليم الثانوي المهني والجامعي. ويظهر أن الرضا الوظيفي أقل انتشارًا بين المتعلمين بشكل مفرط. بالمقارنة مع المجموعة المطابقة جيدًا، كان التعليم المفرط مرتبطًا بشكل عام بعقوبة الأجور، لكن قلة التعليم تكون مرتبطة بعلاوة أجر بين خريجي المرحلة الثانوية المهنية وعقوبة الأجور بين خريجي الجامعات. ارتبط عدم التطابق أيضًا باكتساب المهارات ومتطلبات المهارات الوظيفية. تؤكد نتائج تحليل المهارات ما تم مناقشته في الأدبيات السابقة والتي سلطت الضوء على أهمية اكتساب المهارات بدلا من الاعتماد على الشهادات لمعالجة عدم التوافق القائم بين التعليم والمهنة في سوق العمل المصري بشكل فعال.
Research Fellows
Rania Roushdy
Associate Professor of Practice, Department of Economics,...
Authors
Nouran ElKhouly
Senior Economic Researcher