Working Papers

Education and Earnings in The Middle East: A Comparative Study of Returns to Schooling In Egypt, Iran, and Turkey

No.

504

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

September, 2009

Topic

J. Labor and Demographic Economics

Abstract This paper presents a comparative study of private returns to schooling in Egypt, Iran, and Turkey using similar survey data and a uniform methodology. We employ three surveys for each country that span nearly two decades, ranging from 1987 to 2006. Our aim is to learn from survey data about the signals of rewards that individuals use in their decisions to invest in education. So we pay special attention to differences across countries and over time in the institutions of education and labor markets, and how these differences might be related to the observed patterns of rewards to education. We find a fair amount of consistency in the patterns of returns between the countries, as well as important differences that suggest the influence of institutions. We find that returns to education increase in years of schooling in all three countries, as one would expect in countries with relatively rigid labor markets, where heavy emphasis on higher terminal degrees reduce the value of basic education. Private returns to tertiary relative to upper secondary and vocational education are high, confirming that university education is highly attractive in these countries. Low returns to vocational training relative to general upper secondary, which have been observed in many developing countries, are true in Egypt and Iran, but not Turkey. We attempt to reconcile these facts with the institutional features of the countries and changes over time. Arabic Abstract:
تعرض هذه الورقة دراسةً مقارنةً للعائدات الخاصة من التعليم في كلٍ من مصر وإيران وتركيا في ضوء بياناتٍ مسحيةٍ متشابهةٍ ومنهجيةٍ متناغمةٍ في الثلاث حالات. وقد قمنا بتوظيف ثلاث مسوحاتٍ لكل قطرٍ من هذه الأقطار بحيث تغطي هذه المسوح قرابة عقدين من الزمن من العام 1987 حتى العام 2006. وفي ضوء البيانات المسحية فإن هدفنا هو معرفة الإشارات التي تحفز الأفراد للإستثمار في مجال التعليم؛ ولذا فإننا نعيرأهميةً خاصةً للإختلافات عبر الدول وعبر الزمن في المؤسسات التعليمية وأسواق العمل وإلى أي مدى ترتبط هذه التباينات بالأنماط الملاحظة لجوائز التعليم. ونحن نلاحظ قدراً معقولاً من التناغم والاتساق في نماذج العائدات بين الدول المذكورة، كما نلاحظ تبايناتٍ مهمةٍ توحي بوجود بما للمؤسسات من تأثير. كما نرصد زيادةً في عائدات التعليم خلال سنوات الدراسة في الثلاث بلدان محل الدراسة بالشكل الذي يتوقعه المرء في مثل هذه البلدان ذات أسواق العمل التي تتسم بالجمود النسبي والتي فيها يؤدي التركيز على أهمية الدرجات العلمية النهائية إلى التقليل من قيمة التعليم الأساسي. أما العائدات الخاصة لتعليم المستوى الثالث المرتبط بالتعليم المهني وفوق الثانوي فإنها عالية ما يؤكد أن التعليم الجامعي يتميز بجاذبيةٍ كبيرةٍ في هذه الدول. وتسجل العديد من البلدان النامية كمصر وإيران عائداتٍ منخفضةٍ فيما يتعلق بالتدريب المهني المرتبط بالتعليم العام فوق الثانوي إلا أن تركيا تشذ عن هذه القاعدة ونحن من جانبنا نحاول التوفيق بين هذه الحقائق والخصائص المؤسسية للدول والتغيرات على مدار الزمن.
Education and Earnings in The Middle East: A Comparative Study of Returns to Schooling In Egypt, Iran, and Turkey

Research Fellows

Djavad Salehi-Isfahani

Professor, Virginia Tech University