Working Papers

Drivers of Inequality in Education During the COVID-19 Pandemic in Jordan

No.

1597

Publisher

ERF

Date

November, 2022

Topic

C5. Econometric Modeling

I2. Education and Research Institutions

O1. Economic Development

The interaction between the pandemic, school closures, and the digital divide further contributed to inequality in education in Jordan by making it harder for children belonging to poor families to break the intergenerational transmission of inequality. This paper makes use of the ERF COVID-19 Monitor Survey for Jordan to assess the prevalence of the various learning methods used during school closures and the difference in the characteristics of individuals using each method (gender, place of residence, parents’ education and employment, and household income) using a probit model. The paper finds that low household wealth and parents’ education are more likely to limit students’ ability to use online education, books, and written materials, or receive any family help. In-person education is more common among Jordanians, the unemployed or those out of the labor force, and those with less educated parents. The COVID-19 outbreak shed light on the importance of tackling the issue of the digital divide. Government efforts should be directed toward investing more in information and communications technology (ICT) infrastructure to be conducive to teaching and learning. In addition, these efforts should also aim to formulate ICT literacy programs to train adults to use the Internet and access children’s e-learning platforms to potentially help them with their schoolwork.

ملخص

ساهم التفاعل بين الوباء وإغلاق المدارس والفجوة الرقمية بشكل أكبر في عدم المساواة في التعليم في الأردن، مما يجعل من الصعب على الأطفال الذين ينتمون إلى أسر فقيرة كسر انتقال عدم المساواة بين الأجيال. وتستفيد الورقة من مسح رصد كوفيد-19 التابع لمنتدى البحوث الاقتصادية في الأردن لتقييم مدى انتشار أساليب التعلم المختلفة المستخدمة أثناء إغلاق المدارس والفرق في خصائص الأفراد الذين يستخدمون كل طريقة وهي الجنس ومكان الإقامة وتعليم الوالدين وتوظيفهما ودخل الأسرة باستخدام نموذج بروبيت. ووجدت الورقة أن انخفاض ثروة الأسرة وتعليم الآباء من المرجح أن يحدا من قدرة الطلاب على استخدام التعليم عبر الإنترنت والكتب والمواد المكتوبة أو تلقي أي مساعدة عائلية. التعليم الشخصي أكثر شيوعا بين الأردنيين والعاطلين عن العمل أو خارج القوى العاملة والآباء الأقل تعليما. وسلطت جائحة كوفيد-19 الضوء على أهمية معالجة مسألة الفجوة الرقمية. وينبغي توجيه الجهود الحكومية لزيادة الاستثمار في الهياكل الأساسية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات لكي تفضي إلى التعليم والتعلم. بالإضافة إلى ذلك، صياغة برامج محو الأمية في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بحيث يتم تدريب البالغين على استخدام الإنترنت والوصول إلى منصات التعلم الإلكتروني لأطفالهم وربما مساعدتهم في واجباتهم المدرسية.
Drivers of Inequality in Education During the COVID-19 Pandemic in Jordan

Research Associates

Reham Rizk

Associate Professor, Universities of Canada (UCE), Egypt