Working Papers

Digitalization and Firm Performance in The Middle East and North Africa: Case Studies of Jordan, Morocco, and Egypt

No.

1637

Publisher

ERF

Date

April, 2023

Topic

C1. Econometric and Statistical Methods and Methodology

L2. Firm Objectives, Organization, and Behavior

O3. Technological Change, Research and Development, Intellectual Property Rights

O5. Economywide Country Studies

O4. Economic Growth and Aggregate Productivity

In a digitalizing global economy, countries that successfully harness the potential of e-commerce are better placed to take advantage of the access to regional and international markets for sustainable growth, while those that fail to do so may risk falling behind. For the Middle East and North Africa (MENA) region, digitalization of business activities is key to connect producers with customers, support the integration of regional and global value chains (GVCs), and foster the dynamism of private sector to aid productive job creation and inclusive growth.  This study aims to examine the relationships between participation in e-commerce and firm performance (measured by production, productivity, export and/or import, and innovation) in MENA, with case studies in Jordan, Morocco, and Egypt. The analyses are based on an original survey at firm-level, carried out by the Economic Research Forum (ERF) in 2022, and data from the World Bank Enterprise Survey. The main findings are as follows: (i) E-commerce participation is relatively low in the three case study countries compared with regional peers or countries with similar development levels. (ii) E-commerce participation varies widely across firms with different characteristics: large firms, young firms, firms in “information and communication” sector, and firms with more educated workers are more likely to participate in e-commerce. (iii) Production is positively associated with e-commerce participation. However, among the three countries, the positive association between e-commerce participation and productivity is significant only in Jordan where e-commerce is most developed. (iv) Participation in e-commerce is also positively associated with firms’ exports and/or imports and innovation activities. (v) Depending on the level of e-commerce development and the structural characteristics, the role of the difference in the attributes between e-firms and non-e-firms and the difference in the returns to these attributes in firm performance may vary. (vi) Firms involved in e-commerce are performing better than other firms during the COVID-19 pandemic. Overall, our study finds that e-commerce is positively associated with the viability of enterprises and their ability to maintain the level of sales.

ملخص

في الاقتصاد العالمي الرقمي، تكون البلدان التي تسخر بنجاح إمكانات التجارة الإلكترونية في وضع أفضل للاستفادة من إمكانية الوصول إلى الأسواق الإقليمية والدولية لتحقيق النمو المستدام، في حين أن البلدان التي لا تفعل ذلك قد تتخلف عن الركب. بالنسبة لمنطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا ، تعد رقمنة الأنشطة التجارية أمرًا أساسيًا لربط المنتجين بالعملاء، ودعم تكامل سلاسل القيمة الإقليمية والعالمية (GVCs)، وتعزيز ديناميكية القطاع الخاص للمساعدة في خلق فرص عمل منتجة والنمو الشامل. تهدف هذه الدراسة إلى دراسة العلاقات بين المشاركة في التجارة الإلكترونية وأداء الشركات تستند التحليلات إلى دراسة استقصائية أصلية على مستوى الشركات أجراها منتدى البحوث الاقتصادية. في عام 2022، وبيانات من مسح مؤسسات البنك الدولي. وتتمثل النتائج الرئيسية فيما يلي: '1' المشاركة في التجارة الإلكترونية منخفضة نسبياً في بلدان دراسات الحالات الإفرادية الثلاثة مقارنة بنظرائها الإقليميين أو البلدان ذات المستويات الإنمائية المماثلة. '2' تختلف المشاركة في التجارة الإلكترونية تفاوتاً واسعاً بين الشركات ذات الخصائص المختلفة: فالشركات الكبيرة، والشركات الشابة، والشركات العاملة في قطاع «المعلومات والاتصالات»، والشركات التي لديها عمال أكثر تعليماً هي الأكثر احتمالاً للمشاركة في التجارة الإلكترونية. '3' يرتبط الإنتاج ارتباطاً إيجابياً بالمشاركة في التجارة الإلكترونية. غير أن الارتباط الإيجابي بين المشاركة في التجارة الإلكترونية والإنتاجية بين البلدان الثلاثة لا يكون هاماً إلا في الأردن حيث تكون التجارة الإلكترونية هي الأكثر تطوراً. '4' ترتبط المشاركة في التجارة الإلكترونية أيضاً ارتباطاً إيجابياً بصادرات الشركات و/أو وارداتها وأنشطة الابتكار. '5' رهناً بمستوى تنمية التجارة الإلكترونية والخصائص الهيكلية، قد يختلف دور الاختلاف في الخصائص بين الشركات الإلكترونية والشركات غير الإلكترونية والاختلاف في عوائد هذه الخصائص في أداء الشركات. '6' الشركات المشاركة في التجارة الإلكترونية تعمل بشكل أفضل من الشركات الأخرى خلال جائحة كوفيد -19. بشكل عام، وجدت دراستنا أن التجارة الإلكترونية مرتبطة بشكل إيجابي بجدوى الشركات وقدرتها على الحفاظ على مستوى المبيعات.
Digitalization and Firm Performance in The Middle East and North Africa: Case Studies of Jordan, Morocco, and Egypt

Authors

Nong Zhu

Professor, Institut National de la Recherche Scientifique

Digitalization and Firm Performance in The Middle East and North Africa: Case Studies of Jordan, Morocco, and Egypt

Authors

Xubei Luo

Senior Economist, World Bank