Working Papers

Determinants of Household Education Expenditure in Sudan

No.

1138

Date

September, 2017

Topic

C2. Single Equation Models

I2. Education and Research Institutions

This paper examines the factors that influence households' expenditure on education in Sudan using the National Baseline Household Survey data (NBHS, 2009) for national, urban and rural levels. The results of the tobit model indicate that household's income, head education, head age, household size, number of school-age children and residence in urban areas are the most significant factors affecting education expenditure. Interestingly, the results show that the income elasticity of education in the urban sample model is greater than that of the rural model, implying that households residing in urban areas are likely to spend more on education. In addition, the effect of household income is found to be positive and significant in the highest income quintile. Overall, the results revealed that households with higher income, whose heads are educated and reside in urban areas tend to spend more on education compared to poor and rural households. These results signify the lack of inter-generational educational and income mobility in Sudan, implying that children from poor households are caught permanently in low income and educational levels, and are not able to “catch up” with their peers in high-income families.

ملخص

تبحث هذه الورقة العوامل التي تؤثر على إنفاق الأسر على التعليم في السودان باستخدام بيانات المسح الأساسي الوطني، 2009 على المستويات الوطنية والحضرية والريفية. وتشير نتائج نموذج المدار إلى أن دخل الأسرة، وتعليم رأس الأسرة، وعمر رأس الأسرة وحجم الأسرة المعيشية، وعدد الأطفال في سن الدراسة، والإقامة في المناطق الحضرية هي أهم العوامل التي تؤثر على الإنفاق على التعليم. ومن المثير للاهتمام أن النتائج تشير إلى أن مرونة الدخل في نموذج العينة الحضرية أكبر من النموذج الريفي، مما يعني أن الأسر المقيمة في المناطق الحضرية من المرجح أن تنفق المزيد على التعليم. وبالإضافة إلى ذلك، وجد أن أثر دخل الأسرة إيجابي ومهم في الخمس الأعلى للدخل. وبصفة عامة، كشفت النتائج أن الأسر ذات الدخل المرتفع، الذي يتعلم رعاياه ويقيمون في المناطق الحضرية يميلون إلى إنفاق المزيد على التعليم مقارنة بالأسر الفقيرة والريفية. وتدل هذه النتائج على عدم وجود حراك تعليمي ودخل بين الأجيال في السودان، مما يعني أن الأطفال من الأسر الفقيرة يعيشون بشكل دائم في مستويات منخفضة من الدخل والتعليم، وهم غير قادرين على "اللحاق" بأقرانهم في الأسر ذات الدخل المرتفع

Determinants of Household Education Expenditure in Sudan

Research Fellows

Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla

Assistant Research Professor, Ibn Khaldon Center for...