Working Papers

An Analysis of Education Expenditures in Turkey By Income Groups

No.

991

Date

April, 2016

Topic

I2. Education and Research Institutions

Abstract Using Turkish Household Budget Surveys from 2003, 2007 and 2012, this paper investigates the determinants of household education expenditures within an Engel curve framework. In particular, we estimate Tobit regressions of real educational expenditures by income groups using a number of household characteristics (i.e. rural residence, employment status, age, educational attainment of the household head, household size, share of female students and primary school students in the household, and total number of students in the household) to examine if and to what extent the determinants of educational expenditures differ by income groups; income elasticities of educational spending evolves over time; and children from middle-class and poor families can benefit enough from educational opportunities. The estimated expenditure elasticities have lower values for the top- and the bottom-income quartiles while they have larger values for the middle-income quartiles. The results also show that for all income groups the expenditure elasticity of education increases over time, indicating that Turkish households allocates greater share of their budgets to education expenditures.

ملخص

باستخدام مسوحات ميزانية الأسرة التركية في الفترة من 2003 و 2007 و 2012، تبحث هذه الورقة محددات نفقات التعليم المنزلي ضمن إطار منحنى إنجل. وعلى وجه الخصوص، نقدر انحدارات طوبيت للنفقات التعليمية الحقيقية من خلال فئات الدخل باستخدام عدد من خصائص الأسر (أي السكن في المناطق الريفية، والوضع الوظيفي، العمر، المستوى التعليمي لرب الأسرة، حجم الأسرة، وحصة الطالبات والطلاب في المدارس الابتدائية في المنزلية، والعدد الإجمالي للطلاب في المنزل) لفحص ما إذا، وإلى أي مدى تختلف محددات النفقات التعليمية من قبل فئات الدخل. تتطور مرونة الدخل من الإنفاق على التعليم مع مرور الوقت. والأطفال من الطبقة المتوسطة والأسر الفقيرة يمكن أن تستفيد بما  فيه الكفاية من الفرص التعليمية. مرونة النفقات المقدرة لديها قيم أقل أعلى- والربعية أسفل الدخل بينما لديهم قيم أكبر لالربعية المتوسطة الدخل. تظهر النتائج أيضا أن لجميع فئات الدخل مرونة الإنفاق من التعليم والتي تزيد مع مرور الوقت، مشيرا إلى أن الأسر التركية تخصص حصة أكبر من ميزانياتها لنفقات التعليم