Abstract
Rating agencies seem to be an important actor on financial markets. Indeed, their announcements have informational and securing role on investor’s decisions. However, recent crisis’ occurrences put the blame on rating agencies for having failed in achieving one of their central role: downgrading firms at a just time. The global financial turmoil of 2008 offers a unique context to examine market reaction to rating announcements during a crisis. We use a comparative event study, which compares abnormal returns following rating announcements during a crisis period to those during stable periods. Results show that there is an overreaction to bad news and an insignificant impact of good and neutral news. Lastly, we show a change in agencies attitude toward deteriorated financial conditions.
Arabic Abstract:
تعتبر وكالات التصنيف عاملا مهما في الأسواق المالية. في الواقع، وتلعب إعلاناتهم دورا مهما في امداد المعلوماتية وتأمين قرارات المستثمرين. ومع ذلك، وضعت أحداث الأزمة الأخيرة 'اللوم على وكالات التصنيف لأنها فشلت في تحقيق واحد من دورها المركزي وهو خفض مستوى الشركات في الوقت المناسب. الاضطرابات المالية العالمية لعام 2008 توفر سياقا فريدا لدراسة رد فعل السوق لاعلانات التصويت خلال الأزمة. نستخدم الدراسة المقارنة الحدث، والذي يقارن بين العوائد الغير طبيعية بعد إعلانات التصويت خلال فترة الأزمة لتلك التي تعلن في فترات الاستقرار. تظهر النتائج أن هناك رد فعل مبالغ فيه على الأخبار السيئة وأما الاخبار الجيدة والمحايدة فلها تأثير ضئيل. أخيرا، يتبين لنا تغييرا في المواقف تجاه الوكالات خلال الظروف المالية المتدهورة.