The civil wars in Libya, Syria and Yemen arose from the Arab Spring that, in turn, was triggered by a broken social contract. In the old social contract, the state would provide free health and education, subsidized food and fuel, and jobs in the public sector, in return for which citizens would keep their voices low, despite widespread cronyism and corruption. By the 2000s, the state could no longer provide jobs, so the citizens took to the streets in protest. In Libya, Syria and Yemen, the aftermath was civil war that has lasted over a decade. When these wars end, the post-conflict reconstruction strategy should be geared towards a new social contract so as not to recreate the conditions for the resumption of conflict. Yet, the experience with post-conflict reconstruction in MENA and elsewhere has been to reproduce the old social contract, where the centralized state commands all the resources and the citizens are passive recipients of its largesse. The new reconstruction strategy should be one where the citizens hold the state accountable, rather than the other way around. In practice, this means having education and health services managed by communities; private goods such as food and fuel sold at market prices; and fiscal resources transferred to households so that they can decide what to buy, where to live, and what services to demand from the state.
ملخص
نشأت الحروب الأهلية في ليبيا وسوريا واليمن من الربيع العربي الذي أدى بدوره إلى كسر العقد الاجتماعي. في العقد الاجتماعي القديم، ستوفر الدولة الصحة والتعليم المجانيين، والغذاء والوقود المدعوم، والوظائف في القطاع العام، مقابل إبقاء المواطنين أصواتهم منخفضة، على الرغم من المحسوبية والفساد على نطاق واسع. بحلول العقد الأول من القرن الحادي والعشرين، لم تعد الدولة قادرة على توفير الوظائف، لذلك خرج المواطنون إلى الشوارع احتجاجًا. في ليبيا وسوريا واليمن، كانت تداعيات الحرب الأهلية التي استمرت لأكثر من عقد. وعندما تنتهي هذه الحروب، ينبغي أن توجه استراتيجية التعمير بعد انتهاء الصراع نحو عقد اجتماعي جديد حتى لا تهيئ الظروف لاستئناف الصراع. ومع ذلك، فإن تجربة إعادة الإعمار بعد الصراع في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وأماكن أخرى كانت إعادة إنتاج العقد الاجتماعي القديم، حيث تتولى الدولة المركزية كل الموارد ويكون المواطنون متلقين سلبيين لسخائها. يجب أن تكون استراتيجية إعادة الإعمار الجديدة واحدة حيث يحاسب المواطنون الدولة، وليس العكس. ويعني ذلك، من الناحية العملية، وجود خدمات تعليمية وصحية تديرها المجتمعات المحلية ؛ والسلع الخاصة مثل الأغذية والوقود التي تباع بأسعار السوق ؛ والموارد المالية المحولة إلى الأسر المعيشية حتى يتسنى لها أن تقرر ما تشتريه، وأين تعيش، وما هي الخدمات التي تطلبها من الدولة.
Authors
Shantayanan Devarajan
Professor of the Practice of International Development,...