This paper examines the state of education in Sudan, utilizing data from the Sudan Labor Market Panel Survey (SLMPS, 2022). It focuses on various education performance indicators, including enrollment rates, school progression and barriers to education. The paper highlights the disparities in educational enrollment, attainment and performance, across gender, geographic regions and family socioeconomic backgrounds. The analysis indicates remarkable progress in preschool education in Sudan in recent years, although notable disparities persist across different regions, locations and socioeconomic statuses. The results show that those residing in urban areas are more likely to enroll in education compared to their rural counterparts. Moreover, individuals belonging to affluent households with educated parents have a higher likelihood to enroll and complete higher education levels. The results also reveal noticeable disparities in enrollment and attainment across regions. Individuals residing in Darfur, Kordufan and Eastern regions exhibit lower levels of educational enrollment and attainment, compared to those living in Central region and Khartoum. The illiteracy rate in Sudan remains alarmingly high, especially among rural females living in poor households. Furthermore, the study indicates multiple barriers to accessing education, including the lack of schools, poverty, customs and traditions. Female students predominantly discontinued their education due to marriage, parental preferences, school fees and cultural norms. Male students dropped out of school primarily because they needed to support their families. Finally, the paper ends with some policy recommendations aimed at enhancing access to education and reducing educational disparities in Sudan.
ملخص
تبحث هذه الورقة في حالة التعليم في السودان، باستخدام بيانات من المسح التتبعي لسوق العمل السودانية ((SLMPS ، 2022. وهو يركز على مختلف مؤشرات الأداء التعليمي، بما في ذلك معدلات الالتحاق بالمدارس، والتقدم المدرسي، والحواجز التي تعترض التعليم. تسلط الورقة الضوء على التفاوتات في الالتحاق بالتعليم والتحصيل والأداء، عبر النوع والمناطق الجغرافية والخلفيات الاجتماعية والاقتصادية للأسرة. يشير التحليل إلى تقدم ملحوظ في التعليم قبل المدرسي في السودان في السنوات الأخيرة، على الرغم من استمرار التفاوتات الملحوظة عبر مختلف المناطق والمواقع والأوضاع الاجتماعية والاقتصادية. تظهر النتائج أن المقيمين في المناطق الحضرية هم أكثر عرضة للالتحاق بالتعليم مقارنة بنظرائهم الريفيين. علاوة على ذلك، فإن الأفراد الذين ينتمون إلى أسر معيشية ثرية ذات آباء متعلمين لديهم احتمالية أكبر للالتحاق بمستويات التعليم العالي وإكمالها. تكشف النتائج أيضًا عن تفاوتات ملحوظة في الالتحاق والتحصيل عبر المناطق. ويظهر الأفراد المقيمون في مناطق دارفور وكردفان والشرق مستويات أدنى من الالتحاق بالمدارس والتحصيل التعليمي، مقارنة بالأفراد الذين يعيشون في المنطقة الوسطى والخرطوم. لا يزال معدل الأمية في السودان مرتفعا بشكل ينذر بالخطر، لا سيما بين الإناث الريفيات اللائي يعشن في أسر معيشية فقيرة. علاوة على ذلك، تشير الدراسة إلى عوائق متعددة أمام الوصول إلى التعليم، بما في ذلك نقص المدارس والفقر والعادات والتقاليد. وأوقفت الطالبات تعليمهن في الغالب بسبب الزواج وتفضيلات الوالدين والرسوم المدرسية والمعايير الثقافية. ترك الطلاب الذكور المدرسة في المقام الأول لأنهم كانوا بحاجة إلى إعالة أسرهم. وأخيراً، تنتهي الورقة ببعض التوصيات الرامية إلى تعزيز فرص الحصول على التعليم والحد من الفوارق التعليمية في السود
Research Fellows
Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla
Assistant Research Professor, Ibn Khaldon Center for...
Authors
Tarig Alhaj Rakhy
Researcher, Economic and Social Research Bureau, Qatar