We develop a randomized analytical model of financial herds and cascades, which we first numerically simulate and later empirically test for a panel of 12 MENA countries among a sample of 35 markets from 2000 to 2009. Financial Cascades, i.e., information free riding behavior, occur when uncertainty is high and markets are opaque. Monte Carlo simulation of the model shows that when traders or investors readily update the “reservation price” and “reservation sell to buy ratio” (points at which they sell or to buy), based on new market data, an inverted-U pattern emerges, depicting the effect of market transparency on volatility. In this pattern, increased financial transparency actually increases market volatility at first, only to reduce it later at higher levels of financial transparency. This first (upward) portion seems consistent with the Furman-Stiglitz (1998) thesis that more frequent news and information intensifies volatility, while the second (downward) portion of the inverted-U follows the more conventional wisdom exemplified by the International Monetary Fund’s position on opacity as the cause of cascades. Of our two measures of financial transparency that we use, “the strength of audit”, and “the transparency of government policy”, the first variable provides strong support for our inverted U theory for the full sample of 35 countries and for our sample of 12 MENA countries. The transparency of government policy variable, while sometimes beneficial in promoting financial stability is neither as robust in this aspect, nor as robust in support of the inverted U theory.
ملخص
نقوم بانشاء نموذج تحليلي عشوائي لظاهرة التتبع والتلاحق المالي ، والتي اجرينا لها أولا محاكاة عددية واختبار تجريبي في وقت لاحق لإنشاء مجموعة من 12 من بلدان منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بين عينة من 35 من الأسواق فى الفترة بين 2000 إلى 2009. التلاحقات المالية، أي سلوك استخدام المعلومات مجانا، تحدث عند ارتفاع حالة عدم اليقين وعدم شفافية الأسواق. محاكاة مونت كارلو للنموذج تبين أنه عندما يقوم التجار أو المستثمرين بتحديث المعلومات عن كل من"سعر التحفظ" و " نسبة التحفظ فى البيع للشراء " (النقاط التي يقومون عندها بالبيع أو بالشراء)، و ذلك استنادا إلى بيانات السوق الجديدة، يظهر نمط مقلوب U-، والتي تصور تأثير الشفافية على تقلبات السوق. في هذا النمط، زيادة الشفافية المالية في الواقع يزيد تقلبات السوق في البداية، وذلك فقط للحد منه في وقت لاحق للوصول لمستويات أعلى من الشفافية المالية. هذا الجزء الأول (تصاعدي) جزء يبدو منسجما مع أطروحة (1998) فورمان-ستيغليتز والتى تطرح فكرة أن تواتر الأخبار والمعلومات بكثرة يكثف تقلبات السوق، في حين أن الجزء الثاني (الهبوط) من نمط مقلوب U- يتبع الحكمة التقليدية والتي فسرت موقف صندوق النقد الدولي من التعتيم كونه سبب التلاحقات المالية. ومن قياسات الشفافية المالية التي نستخدمها، "قوة المراجعة"، و "شفافية السياسات الحكومية"، نجد أن المتغير الأول يقدم دعما قويا لنظريتنا عن نمط مقلوب U للعينة الكاملة من 35 بلدا والعينة التى لدينا من 12 دولة من الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. أما عن متغير شفافية السياسات الحكومية ، ففي حين أنه مفيد أحيانا في تعزيز الاستقرار المالي فهو لا يدعم نظريتنا بقوة كما هو الحال في الجانب الأخر.
Research Fellows
Hamid Mohtadi
Professor, University of Wisconsin at Milwaukee