I use an original survey of firm employees in Morocco and Jordan to construct an index of political-connectedness that collapses several possible indicators of connectedness down to a single latent dimension. To do so, I employ item-response theory on a subset of questions from the survey for which I have a prior theoretical reason to believe that these factors should either be caused by or cause political-connectedness. With this index, I can better understand political-connectedness as a continuous measure that reflects the broad range of political interactions firms may have rather than as a dichotomous measure of connected versus nonconnected firms. I also employ an experimental design embedded in the survey that simulated a hypothetical interaction between the firm and a party offering political benefits in exchange for resources in order to understand if this measure of political connectedness can predict political activity across domains. I show that politically-connected firms are able to exchange political loyalty to regimes for lighter regulatory burdens and access to protected markets that insulate them from competition.
ملخص
في هذه الورقة أنا أستخدم مسحًا أصليًا لموظفي شركات في المغرب والأردن لإيجاد مؤشر للتواصل السياسي يختصر العديد من المؤشرات المحتملة لترابطات وصولًا إلى بُعد كامن واحد. للقيام بذلك ، أطبق نظرية استجابة العناصر على مجموعة فرعية من الأسئلة من الاستطلاع أعتقد مسبقا أن هذه العوامل يجب أن تكون إما بسبب هذا الترابط السياسي أو تتسبب فيه. من خلال هذا المؤشر ، يمكنني أن أفهم بشكل أفضل الترابط السياسي كمقياس مستمر يعكس النطاق الواسع للتفاعلات السياسية التي قد تمتلكها الشركات وليس كمقياس ثنائي التفرع للشركات المترابطة مقابل الشركات غير المترابطة. كما أستخدم أيضًا تصميمًا تجريبيًا يتضمنه الاستبيان وهو يحاكي التفاعل الافتراضي بين الشركة والطرف الذي يقدم منافع سياسية في مقابل الموارد لفهم ما إذا كان هذا المقياس للترابط السياسي يمكن أن يتنبأ بالنشاط السياسي عبر المجالات المختلفة. ومن ثمة أبين أن الشركات ذات الصلة بالسياسات قادرة على تبادل الولاء السياسي للأنظمة بالحصول على أعباء تنظيمية أخف وطريقة لدخول الأسواق المحمية حيث تكون معزولة عن المنافسة