Working Papers

Transporting Turkish Exam Takers: A New Use for an Old Model

No.

401

Date

January, 2004

This paper argues that the transportation model of linear programming can be used to administer the Public Personnel Language Exam of Turkey in many different locations instead of just one, as is the current practice. It shows the resulting system to be much less costly.  Furthermore, once the decision about number of locations is made, the resulting system can be managed either in a centralized or decentralized manner. A mixed mode of management is outlined, some historical perspectives on the genesis of the transportation model are offered and some ideas regarding the reasons for the current wasteful practices are presented. The possibility of applying the same policy reform in other MENA (Middle East and North Africa) countries is discussed in brief.

ملخص

تناقش هذه الورقة إمكانية استخدام نموذج الانتقال ذو البرمجة الخطية لإدارة إمتحان اللغة للعاملين في المصالح العامة في تركيا في مواقع عديدة بدلاً من موقع واحد، كما هو المطبق حالياً. مما يتضح منه أن النظام الناتج أقل تكلفة بكثير. كما أنه بمجرد التوصل لقرار حول عدد المواقع، فيمكن إدارة النظام الناتج بطريقة مركزية أو لامركزية. ويتم تحديد نمط مختلط للإدارة، وتقديم بعض الرؤى التاريخية فيما يتعلق بأصول نموذج الانتقال، بالإضافة إلى بعض الأفكار الخاصة بالأسباب وراء الممارسات الحالية غير المجدية. كما يتم مناقشة إمكانية تطبيق ذات السياسة الاصلاحية في دول الشرق الأوسط وشمال أفريقيا الأخرى باختصار

Transporting Turkish Exam Takers: A New Use for an Old Model

Research Fellows

Nurhan Davutyan

Professor and Head, Department of International Trade...