Trade Openness and CO2 Emissions in Tunisia - Economic Research Forum (ERF)

Trade Openness and CO2 Emissions in Tunisia

Houssem Eddine Chebbi, Marcelo Olarreaga and Habib Zitouna


Date:
April, 2010

NO.
518

Length:
21 pages

Publisher:
Economic Research Forum (ERF)

Topic:
F. International Economics

Abstract
The literature on trade often focuses on its impact on economic growth. However, more recently attention has been paid to the impact of openness on other important aspects of individual welfare, such as the environment. Because openness affects economic activity it will also affect pollution levels. But changes in economic activity also imply changes in the levels of income per capita which may lead to changes in the demand for environmental standards. Moreover, trade will affect pollution levels directly through its impact on the composition of the production bundle, as resources get reallocated across more, or less polluting sectors. All this suggests that the impact of trade openness on pollution is likely to depend on initial conditions and therefore cross-country results are likely to hide significant heterogeneity which may lead to the wrong policy conclusions. The objective of this paper is to assess the impact of Tunisia’s trade reforms over the last four decades on its CO2 emissions by taking into account not only the direct effect of trade on emissions, but also its indirect effect through growth. Using cointegration techniques we disentangle the long and short-run relationship between trade openness, income per capita and CO2 emissions in Tunisia, and explore the extent of Granger causality among these variables. Results suggest that the direct effect of trade openness on CO2 emissions is positive both in the short and the long run, but the indirect effect is negative at least in the long run.

Arabic Abstract:

كثيرا ما تركز الكتابات و الدراسات في مجال التجارة على تأثيرها على النمو الاقتصادي. ومع ذلك، فقد أعطيت أهمية كبيرة في الآونة الأخيرة لتأثير الانفتاح على جوانب هامة أخرى لرفاهية الفرد مثل البيئة. و كما أن الانفتاح يؤثر على النشاط الاقتصادي فانه يؤثر أيضا على مستويات التلوث. ولكن التغيرات في النشاط الاقتصادي تنطوي على تغييرات في مستويات نصيب الفرد من الدخل والتي قد تؤدي إلى تغيرات في الطلب على المعايير البيئية. وعلاوة على ذلك، فالتجارة تؤثر علي مستويات التلوث بشكل مباشر من خلال تأثيرها على تشكيلة عناصر الإنتاج ، حيث أن الموارد يتم إعادة تخصيصها علي أساس القطاعات الأكثر أو الأقل تلويثا للبيئة. كل هذا يشير إلى أن أثر الانفتاح التجاري على التلوث من المرجح أن يعتمد على ظروف أولية، وبناءا عليه فإن النتائج المتمخضة عبر قطر من الأقطارمن المحتمل أن تخفي عدم تجانس كبير مما قد يؤدي إلى استنتاجات خاطئة. والهدف من هذه الورقة هو تقييم أثر الإصلاحات في قطاع التجارة في تونس على مدى العقود الأربعة الماضية على حجم انبعاثاتها من ثاني أكسيد الكربون، آخذة في الاعتبار ليس فقط التأثير المباشر للتجارة على تلك الانبعاثات، ولكن أيضا تأثيرها غير المباشر علي النمو. و عندما نستخدم تقنيات التكامل المشترك فاننا نفصل بين العلاقة طويلة أو قصيرة المدى، التي تربط بين الانفتاح التجاري ودخل للفرد و بين انبعاثات ثاني اكسيد الكربون في تونس. كما تساعدنا تقنية التكامل المشترك أيضا في استكشاف مدي تأثير اختبار جرانجر للسببية علي هذه المتغيرات. و تشير النتائج إلى أن الأثر المباشر للانفتاح التجاري علي انبعاثات ثاني اكسيد الكربون إيجابية علي المدى القصير و المدى الطويل أيضا ، ولكن التأثير غير المباشر سيكون سلبيا على الأقل في المدى الطويل.
Research Fellows

Houssem Eddine Chebbi

Associate Professor, Faculty of Economic Sciences and Management of Nabeul (FSEGN), University of Carthage


Marcelo Olarreaga


Habib Zitouna


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Thank You, Infidels! Social Welfare and Islamic State Recruitment

Moamen Gouda and Marcus Marktanner

This paper is motivated by reports about Islamic State fighters having received welfare payments from ... read more


Working Papers

A New Dawn for MENA Firms: Service Trade Liberalization for More Competitive Exports

Fida Karam and Chahir Zaki

With the ongoing debates on the Doha Agenda, micro-level empirical evidence has emerged to highlight ... read more


Working Papers

Time-Varying Casual Nexuses Between Remittances and Financial Development in Some MENA Countries

Ilham Haouas, Naceur Kheraief, Arusha Cooray and Syed Jawad Hussain Shahzad

This paper examines the causality between remittances (REMs) and financial sector development (FD) in MENA ... read more