Tracking the Impact of Change in Ownership on the Efficiency of Commercial Banks in MENA Countries using a Malmquist Index-Based Approach - Economic Research Forum (ERF)

Abstract
The aim of this research is to track the impact of ownership including mergers and acquisitions (M&A) in the MENA-region’s banking industry on the technical efficiency of its commercial banking units, technical efficiency being the goodness in transforming inputs into outputs. To assess such change, this paper uses Malmquist Productivity Index (MPI) analysis. This index uses the yearly efficiency coefficients provided by Data Envelopment Analysis (DEA) to analyze the evolution of efficiency over time. Moreover, the index is decomposed into two components, one reflecting the intrinsic change in the relative efficiency and one reflecting the shift in the efficient frontier. The conclusions from this study and the results it reports confirm the positive, though limited, impact of change in ownership on the overall efficiency of the commercial banking industry in MENA region, though one needs to be cautious since the sample did not include all banks operating in the region.

Arabic Abstract:

يهدف هذا البحث إلى تقصي تأثير الملكية بما في ذلك M&A في الصناعة المصرفية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على الكفاءة الفنية للوحدات المصرفية التجارية فيها، حيث تعتبر الكفاءة هي مقياس الجودة في تحويل المدخلات إلى مخرجات. ولكي نحسب هذا التغير تستخدم هذه الورقة تحليل مؤثر الإنتاجية لمالمكويث، وهو مؤشر يستخدم معاملات الكفاءة السنوية التي طرحها التحليل التطويقي للبيانات لتحليل تطور الكفاءة على مر الزمن. أضف إلى ذلك أن المؤثر يتحلل إلى تكوين أحدهما يعكس التغير في حد ذاته في الكفاءة النسبية ـ والآخر يعكس التحول في الجبهة ذات الكفاءة. ومن النتائج التي خلصت إليها هذه الدراسة أن النتائج التي تسوقها تؤكد التأثير الإيجابي رغم محدوديته، لتغير الملكية، على الكفاءة العامة للصناعة المصرفية التجارية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا ومع الرغم من ضرورة توخي الحذر لأن العينة لم تتضمن كافة المصارف العاملة في المنطقة.

Said Gattoufi


Research Fellows

Sameh Sakr

Professor, King Abdelaziz University


Policy Affiliates

Mohammed Omran

Executive Chairman, The Financial Regulatory Authority (FRA)


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications