Working Papers

The Education Market in Egypt: A Game Theory Approach

No.

422

Date

June, 2008

Topic

I2. Education and Research Institutions

Abstract Education in Egypt has been an economic paradox for a long time and there is urgent need for change. The Egyptian Constitution guarantees the "right of education in all its stages" for every citizen free of charge in state educational institutions. Yet, there is overwhelming evidence suggesting that such a right is not exercised without the heavy financial burden of private tutoring and other overhead educational expenses, in addition to pressing problems of the educated unemployed and the opportunity cost of expenditure on critical problems such as illiteracy. This research paper will tackle such an urgent topic based on a game theory and decision science approach. The research will focus on higher education and government subsidization from an economic productivity point of view based on a multitude of factors. These include opportunity costs, private tutoring costs, lifetime earnings, government expenditures on education, private returns to education, unemployment, differential labor productivity, incremental income and human capital externalities to social gains. The analysis will be integrated into a three-stage game theory model. The main outcome yields that the constitutional right of ‘free education for all’ is not economically efficient and yields excessive social losses in the long run. On the other hand, lifting all subsidization also does not yield to an efficient outcome. Targeted partial subsidization achieves an efficient outcome.

ملخص

تحول التعليم منذ فترة بعيدة في مصر إلى مفارقة اقتصادية وأصبحت هناك حاجة ماسة لتغيره حيث يقر الدستور المصري حق التعليم المجاني لكل مواطن في جميع مراحل التعليم داخل المؤسسات الحكومية التعليمية. إلا أنه توجد أدلة دامغة تشير إلى أن ذلك الحق لا يعطى إلى المواطنين بدون تحمل أعباء اقتصادية نتيجة الدروس الخصوصية والعديد من المصاريف النثرية الأخرى، بالإضافة إلى المشاكل الملحة عن البطالة المنتشرة بين الخريجين كذلك تكلفة الفرص بالإنفاق على المشكلات الخطيرة كمحو الأمية على سبيل المثال. يتناول هذا البحث ذلك الموضوع الملح اعتمادًا على نظرية الألعاب والتناول العلمي للقرارات. كما يركز على التعليم العالي والدعم الحكومي له من منظور اقتصادي للإنتاجية مرتكزًا على العديد من العوامل مثل تكلفة فرص التعليم والدروس الخصوصية والدخل على مدى الحياة وإنفاق الدولة على التعليم والأرباح العائدة على التعليم والبطالة وتباين إنتاجية العمالة والزيادات على الدخل وموضوعية الثروة البشرية بالنسبة للعائد الاجتماعي وسوف يتكامل التحليل و نموذج نظرية الألعاب من ثلاث مراحل. وتجئ النتيجة الرئيسية معلنة أن حق التعليم المجاني لجميع المواطنين لا يكون ذا نفع اقتصادي ويؤدي إلى خسائر اجتماعية عديدة على المدىالبعيد، وعلى الجانب الآخر فإن رفع الدعم كليًا عن التعليم لن يؤدي إلى نتائج ذات عائد اقتصادي. لذا فإن دعم أجزاء معينة من عملية التعليم يمكن أن تؤدي إلى نتيجة تتسم بالكفاءة

 
The Education Market in Egypt: A Game Theory Approach

Research Fellows

Tarek Selim

Professor of Economics and Business Strategy, American...