Testing for “Contagion” of the Subprime Crisis on the Middle East And North African Stock Markets: A Markov Switching EGARCH Approach - Economic Research Forum (ERF)

Abstract
In this paper, we investigate whether the recent financial turmoil which originated in the United States has contaminated the Middle East and North African countries (MENA). In contrast to Lagoard-Segot and Lucey (2009), we try to identify the existence of pure contagion (Masson 1999) rather than shift-contagion (Rigobon 2003). Then, we explicitly define financial “contagion” in accordance with Eichengreen et al. (1996) and we extend the Cerra and Saxena (2002) methodology by using a Markov-Switching EGARCH model introduced by Henry (2009) in order to identify contaminated MENA stock markets. Our results provide evidence of a persistent recession characterized by low mean/high variance regimes which coincides with the third phase of the subprime crisis. In addition, there is evidence of mean and volatility contagion in MENA stock markets caused by the US stock market.

Arabic Abstract:

نحقق في هذه الورقة، في ما إذا كانت الاضطرابات المالية الأخيرة التي نشأت في الولايات المتحدة أثرت في الشرق الأوسط وبلدان شمال أفريقيا . على النقيض من Lagoard – Segot ولوسي (2009)، ونحن نحاول التعرف على وجود عدوى (ماسون 1999) بدلا من عدوى التحول (Rigobon 2003). ثم نحدد بوضوح “العدوى” المالية وفقا لأيكنغرين وآخرون. (1996) وعلينا أن نمتد في استخدام منهجية Cerra وساكسينا (2002) واستخدام نموذج ماركوف EGARCH تبديل عرضه هنري (2009) من أجل تحديد الاثرعلى أسواق الأسهم في الشرق الأوسط. نتائجنا تقدم دليلا على وجود ركود مستمر يتميز بمتوسط منخفض وتشعب مرتفع والذي يتزامن مع المرحلة الثالثة من أزمة الرهن العقاري. بالإضافة إلى ذلك ، هناك أدلة على عدوى التقلب في أسواق الأوراق المالية في الشرق الأوسط الناجمة عن سوق الأسهم في الولايات المتحدة.
Authors

Wajih Khallouli

Associate Professor of Economics at Umm Al-Qura University


Rene Sandretto


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications