Technical Efficiency and Stability to Shocks: A Comparison between Islamic Banks and Conventional Banks in MENA Region - Economic Research Forum (ERF)

The banking industry market is shared by conventional and Islamic Banks in MENA. These latter banks have been expanding during the last decade. In an intensely competitive environment, it is interesting to compare banking performance and resiliency by considering two competing bank groups: Islamic and commercial banks. Using parametric distance function models, hyperbolic and output distance functions, two efficiency measures related to profit and revenue are compared. Results find evidence of technical efficiency differences, some evidence with bank size but reject the common technology assumption. We evaluate the business risk of each bank group by considering the impact of a sharp abrupt deterioration in their activities. Results show that Islamic banks have the lowest resiliency to shocks when compared to the two other bank categories while a shock on non lending activities has a much more impact on Islamic business banks’ business risk.

 

ملخص

 تشارك البنوك التقليدية والإسلامية في الشرق الأوسط في سوق الصناعة المصرفية. وتوسعت هذه البنوك الأخيرة خلال العقد الماضي. في بيئة تنافسية بشكل مكثف، ومن المثير للاهتمام مقارنة الأداء المصرفي والمرونة من خلال النظر لمجموعة من المتنافسين: البنوك الإسلامية والتجارية. باستخدام نماذج محدودة الوظيفة، وظائف عن بعد القطعي والمخرجات، واثنين من تدابير الكفاءة المتصلة بالربح والإيرادات تشير النتائج الى وجود دليلا على الاختلافات فى الكفاءة الفنية، بعض الأدلة ترتبط بحجم البنك، مع رفض الافتراض كفاءة التكنولوجيا هي عامل مشترك. نقوم بتقييم مخاطر الأعمال فى كل مجموعة من البنوك من خلال النظر في أثر التدهور المفاجئ والحاد في أنشطتها. وأظهرت النتائج أن البنوك الإسلامية لديها أدنى مرونة للصدمات مقارنة الفئتين مصرفية أخرى في حين أن الصدمة على الأنشطة غير الإقراض لديها تأثير أكثر من ذلك بكثير على مخاطر الأعمال البنوك التجارية الإسلامية

Research Fellows

Mohamed El Arbi Chaffai

Professor, Faculté des Sciences Economiques et de Gestion de Sfax


Project

EVENTS

ERF held its 21st Annual Conference in Tunisia, March 20-22, 2015, under the main theme ... read more

There are no Events PAST



Related Publications

Related Publications Not Data