Working Papers

Taking Technical Education Seriously in MENA: Determinants, Labor Market Implications and Policy Lessons

No.

450

Date

September, 2008

Topic

J3. Wages, Compensation, and Labor Costs

J2. Demand and Supply of Labor

Abstract Our study focuses on the labor market implications of vocational and technical education in the MENA region, analyzing the case of Egypt and Morocco. We try to assess the validity of those vocational systems by looking at the determinants of schooling choice and the effect of segregation between vocational and general education in rate of returns to education, wage differentials and wage inequality. Drawing conclusions from our analysis, we outline the main challenges faced by policy makers, namely the streamlining of inefficient education systems and the redressing of social stratification furthered by schooling choice based on the successful experiences of South-East Asian economies.

ملخص

تركز هذه الدراسة على تأثيرات سوق العمل بالنسبة للتعليم المهني والفني في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وذلك بتحليل حالتي مصر والمغرب. نحاول تقييم صلاحية هذه الأنظمة المهنية من خلال النظر إلي محددات خيار التعليم المدرسي وتأثير التمييز بين التعليم المهني والتعليم العام من حيث عائدات التعليم وعدم المساواة والفروق بين الأجور. وبالاعتماد علي نتائج هذا التحليل, فإننا نجمل التحديات الرئيسية التي تواجه صانعي السياسات كما يلي: جعل الأنظمة التعليمية التي تفتقر إلى الكفاءة أكثر فعالية ومعالجة الطبقية الإجتماعية التي أكدها خيار التعليم المدرسي وذلك بالاستعانة بالتجارب الناجعة التي طبقت في دول جنوب شرق أسيا

Taking Technical Education Seriously in MENA: Determinants, Labor Market Implications and Policy Lessons

Research Fellows

Mona Said

Professor of Economics, Economics Department, The American...

Taking Technical Education Seriously in MENA: Determinants, Labor Market Implications and Policy Lessons

Research Fellows

Fatma El-Hamidi

Visiting Lecturer, Economics Department, University of Pittsburgh