Sustainable Development and Environmental Challenges in The MENA Region: Accounting for The Environment In The 21st Century - Economic Research Forum (ERF)

Sustainable Development and Environmental Challenges in The MENA Region: Accounting for The Environment In The 21st Century

Mathis Wackernagel, Susan Sakmar, Alessandro Galli and David Moore


Date:
June, 2011

NO.
592

Length:
47 pages

Publisher:
Economic Research Forum (ERF)

Topic:
Q5. Environmental Economics
D. Microeconomics
O1. Economic Development

Abstract
The MENA Region faces a range of challenges to its long-term security and prosperity in the 21st century. Although many of the Region’s economic challenges have been widely analyzed, environmental challenges are rarely taken into consideration in the process of formulating economic policies in the MENA Region. This paper begins to address the major gaps in knowledge about the economics of the environment in the MENA Region and will analyze the most current literature and trends regarding sustainable resource management for the 21st century. This paper proposes a framework for the discussion of the economic ramification of various environmental issues facing the MENA Region. It also presents various environmental accounting systems and indicators that may be useful for the MENA Region to implement in order to manage these issues more effectively. Of particular relevance is the establishment of environmental accounts as set forth under the System of Environmental Economic Accounting (SEEA), which is expected to become an international statistical standard for integrated economic and environmental accounting using concepts, definitions and classifications of the System of National Accounts (SNA). The paper then proposes the Ecological Footprint as an additional tool for resource and ecosystem service accounting. The Ecological Footprint is a resource accounting tool that measures how much productive area it takes to produce what a population consumes and absorb its waste, using prevailing technology. It compares this to the available biocapacity of the world or each country. The paper concludes by recognizing that given the complexity of the concept of sustainable development and measuring what counts for the well-being of both present and future generations, it is evident that robust accounting tools and indicators are needed for the 21st century. While many of these tools already exist and can be found in the SEEA and Ecological Footprint, more analysis is needed on the areas of overlap and potential integration of these two systems.

Arabic Abstract:

تواجه منطقة الشرق الأوسط مجموعة من التحديات للأمن على المدى الطويل والازدهار في القرن 21. على الرغم من أن العديد من التحديات الاقتصادية في المنطقة تم تحليلها على نطاق واسع ، الا انه نادرا ما تؤخذ في الاعتبار التحديات البيئية في عملية صياغة السياسات الاقتصادية في منطقة الشرق الأوسط. تبدأ هذه الورقة بمعالجة الفجوات الرئيسية في المعرفة حول اقتصاديات البيئة في منطقة الشرق الأوسط وستقوم بتحليل معظم الأدبيات الراهنة والاتجاهات المتعلقة بإدارة الموارد المستدامة للقرن 21. هذه الورقة تقترح إطارا لمناقشة التشعبات الاقتصادية لمختلف القضايا البيئية التي تواجه منطقة الشرق الأوسط. كما أنها تقدم مختلف نظم المحاسبة البيئية والمؤشرات التي قد تكون مفيدة لمنطقة الشرق الأوسط لتنفيذها من أجل إدارة هذه القضايا على نحو أكثر فعالية. إنشاء الحسابات البيئية على النحو المبين له أهمية خاصة في إطار نظام المحاسبة الاقتصادية البيئية المتكاملة ، والتي يتوقع أن تصبح معيارا دوليا الإحصائية المتكاملة المحاسبة الاقتصادية والبيئية باستخدام المفاهيم والتعاريف والتصنيفات لنظام الحسابات القومية . (SNA). ثم تقترح الورقة البصمة البيئية كأداة إضافية لتنمية الموارد والنظم الإيكولوجية المحاسبة الخدمة. البصمة البيئية هي أداة محاسبة الموارد والتي يقاس بها كم يستغرق منطقة منتجة لإنتاج ما يستهلك السكان واستيعاب نفاياتها ، وذلك باستخدام التكنولوجيا السائدة. فإنها تقارن هذا إلى القدرات الحيوية المتوفرة في العالم أو بلد كل منهما. وتخلص الورقة إلى الاعتراف بأنه نظرا لتعقيد مفهوم التنمية المستدامة وقياس ما يهم لرفاه الأجيال الحاضرة والمقبلة على حد سواء ، فمن الواضح أن هناك حاجة إلى أدوات ومؤشرات قوية المحاسبة للقرن 21. في حين أن العديد من هذه الأدوات موجودة بالفعل ويمكن العثور عليها في نظام المحاسبة والبصمة البيئية ، هناك حاجة إلى مزيد من التحليل على مجالات التداخل والتكامل المحتملة لهذين النظامين.

Mathis Wackernagel


Susan Sakmar


Alessandro Galli


David Moore


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Household Vulnerability and Resilience to Shocks in Egypt

Imane Helmy and Rania Roushdy

A growing body of literature points to the role of exposure to shocks ... read more


Working Papers

Changes in Height-for-Age of Children 1995 to 2014

Reem Hashad

Malnutrition is currently one of the largest threats to public health, with three ... read more