State-Business Relations and Financial Accessibility: Explaining Firm Performance in the MENA Region - Economic Research Forum (ERF)

State-Business Relations and Financial Accessibility: Explaining Firm Performance in the MENA Region

Burhan Can Karahasan and Firat Bilgel


Date:
December, 2018

NO.
1279

Length:
42 pages

Topic:
F6. Economic Impacts of Globalization
O4. Economic Growth and Aggregate Productivity

This study investigates the triangular relationship among state-business relations, financial access and economic performance using firm-level data for selected Middle East and North African countries. We hypothesize that financial intermediation acts as a mediating factor in the relationship between state-business relations and firm performance. Employing a causal mediation analysis, our results show that inefficient ties with the state is a cause of poor firm performance. Depending on the performance measure, inefficient state-business relations reduce firm performance by about 2.3-4.4 percent through access to finance and by about 12 to 40 percent via its direct effect. About 3 to 16 percent of the total effect is mediated through financial access while the remaining is the direct effect of inefficient state-business relations on firm performance. Our results highlight that financial intermediation is a significant mediating factor in the mechanism between state-business relations and firm performance.

ملخص

تبحث هذه الدراسة في العلاقة الثلاثية بين علاقات الدولة والقطاع المالي؛ والإتاحة المالية ؛ والأداء الاقتصادي . باستخدام بيانات على مستوى الشركات لبلدان مختارة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا،. نفترض أن الوساطة المالية تعمل كعامل وسيط في العلاقة بين  الدولة وأداء الشركات. من خلال استخدام تحليل الوساطة السببية ، تبين نتائجنا أن العلاقات غير الفعالة مع الدولة هي سبب  ضعف أداء الشركات.  ووفقًا لمقياس الأداء ، فإن العلاقات غير الفعالة بين الدولة وقطاع الأعمال تساهم فى خفض أداء الشركة بحوالي 2.3-4.4 بالمائة فيما يتعلق بالوصول إلى التمويل ، وتتراوح بين 12 إلى 40 بالمائة عبر تأثير هذه العلاقات المباشر. تتم وساطة تقدر بحوالي 3 إلى 16 في المائة من التأثير الكلي من خلال الوصول إلى الموارد المالية في حين أن الباقي يرجع إلى التأثير المباشر لعلاقات الدولة التجارية غير الفعالة على أداء الشركة. تسلط نتائجنا الضوء على أن الوساطة المالية هي عامل هام في آلية العلاقات بين الدولة وأداء الشركة

Authors

Burhan Can Karahasan

Associate Professor in Economics at the Piri Reis University


Authors

Firat Bilgel

Associate Professor of Economics at Istanbul Okan University


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications