Working Papers

Standards and Market Power: Evidence from Tunisia

No.

1131

Date

August, 2017

Topic

F1. Trade

F. International Economics

We develop a theoretical model and derive conditions under which firms with market power try to influence the setting of quality standards and describe the political equilibrium. We show that in political equilibrium the positive association only holds for a restricted set of initial values of the firm’s market share, if the government ascribes a positive value to consumer welfare. We test our hypothesis using Tunisian data for the years 2002-2010. In our main results, we find a higher incidence of SPS measures in sectors where firms connected to former president Ben Ali have a higher share in imports. However, this association only holds for sectors with high tariffs. For low tariff sectors, we find that Ben Ali firms are associated with more TBTs. A higher concentration of market power in itself does not lead to higher standards, leading us to the conclusion that political power is essential.

ملخص

نقوم بتطوير نموذجا نظريا ونستمد الظروف التي تحاول الشركات ذات القوة السوقية فيه التأثير على وضع معايير الجودة ووصف التوازن السياسي. وتبين لنا أن التوازن الإيجابي في التوازن السياسي لا يقتصر إلا على مجموعة محدودة من القيم الأولية لحصة الشركة في السوق، إذا كانت الحكومة تعطي قيمة إيجابية لرفاهية المستهلك. نختبر فرضيتنا باستخدام البيانات التونسية للسنوات 2002-2010. وفي نتائجنا الرئيسية، نجد أن هناك ارتفاعا في إجراءات الصحة والصحة النباتية في القطاعات التي ترتبط فيها الشركات المرتبطة بالرئيس السابق بن علي بحصة أكبر في الواردات. ومع ذلك، فإن هذا الارتباط يظهر فقط للقطاعات ذات التعريفات العالية. وبالنسبة لقطاعات التعريفة المنخفضة، نجد أن شركات بن علي ترتبط بمزيد من الشركات ذات العوائق الفنية أمام التجارة. إن زيادة تركيز القوة السوقية في حد ذاته لا يؤدي إلى معايير أعلى، مما يؤدي بنا إلى استنتاج مفاده أن السلطة السياسية ضرورية.

Standards and Market Power: Evidence from Tunisia

Authors

Inmaculada Martinez-Zarzoso

Professor, Universities of Göttingen in Germany and...