Working Papers

The Role of Fiscal Policy in Fighting Poverty and Reducing Inequality in Iran: An Application of the Commitment to Equity (CEQ) Framework

No.

1020

Date

June, 2016

Topic

H2. Taxation, Subsidies, and Revenue

D3. Distribution

I3. Welfare, Well-Being, and Poverty

This paper evaluates the role of fiscal system in Iran in reducing poverty and inequality. We employ the marginal contribution approach in which the effect of each component of the system is evaluated by comparing the current system to the counter factual of removing that component from the system. Using the CEQ framework, we show that the fiscal system as a whole reduces inequality and poverty significantly by about 16% and 63% respectively. We find that the main driver of this effect is the Targeted Subsidy Program (implemented in 2010) that eliminated the energy subsidies and substituted them with a nominal cash transfer to every Iranian. We show that the effect of this program on reducing inequality and poverty is about 10% and 64% respectively. The main reduction in poverty comes from the rural areas where this program reduces the poverty headcount index from 37% to 17% comparing to the 5% reduction in the urban areas. Given the success of this program in reaching the bottom deciles of the income distribution and reducing inequality and poverty, we recommend that the current plans of Iranian government in eliminating the subsidy of the top deciles is combined with the allocation of some of the freed funds to the bottom deciles.

ملخص

تقيم هذه الورقة دور النظام المالي في إيران في الحد من الفقر وعدم المساواة. نقوم بتوظيف نهج مساهمة هامشية والتي يتم من خلالها تقييم تأثير كل مكون من مكونات النظام بمقارنة النظام الحالي إلى واقعية مكافحة إزالة هذا العنصر من النظام. باستخدام هذا الإطار،  تبين لنا أن النظام المالي ككل يقلل من عدم المساواة والفقر بشكل ملحوظ بنسبة 16 في المائة و63 في المائة على التوالي. نجد أن المشتق الرئيسي من هذا التأثير هو برنامج الدعم المستهدف (نفذ في عام 2010) والذى قضى على دعم الطاقة واستبداله لهم بالتحويلات النقدية الاسمية لكل الإيرانيين. وتبين لنا أن تأثير هذا البرنامج على الحد من عدم المساواة والفقر حوالي 10 في المائة و64 في المائة على التوالي. التخفيض الرئيسي في الفقر يأتي من المناطق الريفية حيث يقلل هذا البرنامج مؤشر حجم الفقر من 37 في المائة إلى 17 في المائة مقارنة مع انخفاض بنسبة 5 في المائة في المناطق الحضرية. ونظرا لنجاح هذا البرنامج في الوصول إلى الأعشار السفلية من توزيع الدخل والحد من عدم المساواة والفقر، نحن نوصي بأن الخطط الحالية للحكومة الإيرانية في القضاء على الدعم من أعلى الأعشار وجنبا إلى جنب مع تخصيص بعض الأموال لأسفل الأعشار