Working Papers

Returns To Education: An Updated Comparison From Arab Countries

No.

986

Date

April, 2016

Topic

I2. Education and Research Institutions

Abstract The paper provides a comparative study of private rate of return to education in Tunisia, Palestine, Sudan and Egypt using similar specifications, methodology and surveys. The paper employ 2010/2011 round of the Harmonized Household Income Expenditure Surveys of three Arab countries, namely, Egypt, Tunisia and Palestine. In addition, the 2009 round of Sudan is used. The paper attempts to estimate the rate of return to schooling in four Arab countries to learn more about the pattern of rewards to different levels of schooling and how individuals use these benefits to invest in education. Moreover, the paper attempts to link the structure of returns to education to labor market institutions. The findings of the paper confirm less consistency in the structure of returns in Arab countries and this is due to difference in education quality and supply and demand of graduates which has a significant influence on returns to schooling. The findings support that returns to education increases with years of schooling in Egypt due to rigid labor market, as more attention is given to credentials on behalf of skills. The rate of return on tertiary education is higher compared to basic education in all countries in standard Mincerian model. Returns to education are higher for females than males for all countries except for Sudan and Tunisia on tertiary level after accounting for jobs and regional disparity.

ملخص

تقدم هذه الورقة دراسة مقارنة لمعدل العائد الخاص في التعليم في تونس وفلسطين والسودان ومصر باستخدام مواصفات ومنهجية ودراسات الاستقصائية مماثلة. تستخدم الورقة جولة من البيانات المنسقة لمسح دخل وانفاق الأسر لأعوام 2010/2011 من ثلاث دول عربية، وهي مصر وتونس وفلسطين. وبالإضافة إلى ذلك، يتم استخدام نفس المسح لعام 2009 الخاص بالسودان. وتحاول هذه الورقة تقدير معدل العائد على التعليم المدرسي في أربع دول عربية لمعرفة المزيد عن نمط المكافآت لمستويات مختلفة من التعليم وكيف يمكن للأفراد استخدام هذه المزايا للاستثمار في التعليم. وعلاوة على ذلك، تسعى الورقة إلى ربط هيكل عوائد التعليم في مؤسسات سوق العمل. تؤكد نتائج ورقة ضعف الاتساق في هيكل العائدات في الدول العربية وهذا يرجع إلى اختلاف نوعية التعليم والعرض والطلب على الخريجين والذى له تأثير كبير على العودة إلى التعليم. تدعم الورقة أيضا النتائج التي تشير أن زيادة عوائد التعليم ترتبط بعدد سنوات التعليم في مصر بسبب جمود سوق العمل، كما يتم إعطاء المزيد من الاهتمام للأوراق نيابة عن المهارات. معدل العائد على التعليم العالي هو أعلى مقارنة بالتعليم الأساسي في جميع البلدان في نموذج Mincerian القياسية. عائدات التعليم هي أعلى بالنسبة للإناث من الذكور في جميع البلدان باستثناء السودان وتونس على مستوى التعليم العالي بعد حساب الوظائف والتفاوت الإقليمي

Returns To Education: An Updated Comparison From Arab Countries

Research Associates

Reham Rizk

Associate Professor, Universities of Canada (UCE), Egypt