Resource Windfalls, Optimal Public Investment and Redistribution: The Role of Total Factor Productivity and Administrative Capacity - Economic Research Forum (ERF)

Resource Windfalls, Optimal Public Investment and Redistribution: The Role of Total Factor Productivity and Administrative Capacity

Rabah Arezki, Arnaud Dupuy and Alan Gelb


Date:
December, 2013

NO.
821

Length:
30 pages

Topic:
E6. Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook
F3. International Finance

This paper studies the optimal public investment decisions in countries experiencing a resource windfall. To do so, we use an augmented version of the Permanent Income framework with public investment faced with adjustment costs capturing the associated administrative capacity as well as government direct transfers. A key assumption is that those adjustment costs rise with the size of the resource windfall. The main results from the analytical model are threefold. First, a larger resource windfall commands a lower level of public capital but a higher level of redistribution through transfers. Second, weaker administrative capacity lowers the increase in optimal public capital following a resource windfall. Third, higher total factor productivity in the non-resource sector reduces the degree of des-investment in public capital commanded by weaker administrative capacity. We further extend our basic model to allow for “investing in investing” —that is public investment in administrative capacity— by endogenizing the adjustment cost in public investment. Results from the numerical simulations suggest, among other things, that a higher initial stock of public administrative “know how” leads to a higher level of optimal public investment following a resource windfall. Implications for policy are discussed.

 

ملخص

تدرس هذه الورقة قرارات الاستثمار الأمثل العامة في البلدان التي تعاني من الكسب المفاجئ للموارد. للقيام بذلك ، نستخدم نسخة معدلة من إطار الدخل الدائم مع الاستثمار العام في مواجهة تكاليف التكيف والاستيلاء على القدرات الإدارية المرتبطة بها وكذلك التحويلات الحكومية المباشرة. والافتراض الرئيسي هو أن تكاليف التكيف مع ارتفاع حجم الموارد تكون غير متوقعة . النتائج الرئيسية من النموذج التحليلي لها ثلاثة اوجه. الأول، بزيادة غير متوقعة للموارد يكون هناك أكبر انخفاض لمستوى رأس المال العام ولكن على مستوى أعلى من إعادة التوزيع من خلال التحويلات . الثاني ،بوجود قدرة إدارية أضعف تنخفض الزيادة في رأس المال العام المثالى بزيادة الموارد الغير متوقعة. الثالث ، ارتفاع إنتاجية العامل في القطاعات الغير المرتبطة بالموارد يقلل من درجة عدم الاستثمار في رأس المال العام بقيادة القدرات الإدارية الأضعف. نقوم بتوسيع نطاق النموذج الأساسي لدينا للسماح “للاستثمار في مجال الاستثمار”، وهذا هو الاستثمار العام في القدرات الإدارية من قبل ادخال عامل تكلفة التكيف في الاستثمار العام كعامل داخلى. تشير النتائج من المحاكاة العددية ، من بين أمور أخرى، أن الأسهم الأولية أعلى من العام الإداري “كيفية عمل الأشياء ” يؤدي إلى مستوى أعلى من الاستثمار العام المثالى بزيادة الموارد الغير متوقعة. وتناقش الآثار المترتبة على السياسات.
Research Fellows

Rabah Arezki

Chief Economist for Middle East and North Africa Region, World Bank


Arnaud Dupuy


Alan Gelb


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Macroeconomic Policies and the Iranian Economy in the Era of Sanctions

Magda Kandil and Ida Mirzaie

This paper examines the impact of macroeconomic policies in the era of sanctions on the ... read more


Working Papers

Macroeconomic Uncertainty and Investment Relationship for Turkey

Pelin Öge Güney

In the literature it is suggested that, in addition to many factors such as macroeconomic ... read more