Working Papers

Rates of Return to Education in Twenty Two Arab Countries: An Update and Comparison between MENA and the Rest of the World

No.

1007

Date

May, 2016

Topic

N3. Labor and Consumers, Demography, Education, Health, Welfare, Income, Wealth, Religion, and Philanthropy

J3. Wages, Compensation, and Labor Costs

I2. Education and Research Institutions

J2. Demand and Supply of Labor

J1. Demographic Economics

O1. Economic Development

Using a unique dataset, the study fills an important empirical gap in discussions about labor outcomes in the Arab region by estimating the rates of return to education (RoRE) for all 22 Arab countries. Since we use the same global data set and empirical specification for all countries of the world, our estimates are comparable between countries and between regions of the world.  Compared to other regions, our results for the Arab region show that the RoRE are low but, in relative terms, those for Arab women are higher than those for Arab men. Similarly we find that the region has on average a zero public sector wage premium for men but a high one for women. The public sector premium is high for men in the GCC but low, even negative, in the rest of the region.  Still, the overall RoRE are lowest in the GCC.  The region’s RoRE are the result of higher than average returns to primary education and a very low ones to secondary and tertiary education. Noting the high prevalence of unemployment, especially among the more educated job seekers in the region, and that the RoRE are affected by both labor supply and labor demand, our results suggest that there should be more policy emphasis on the reasons behind the low labor demand, especially for higher skills, in the region.  This is particularly relevant for the private sector that is still characterized by rentier practices though it is tasked to create more employment in the future compared with the public sector.  Low labor demand depresses wages and reduces the incentive to invest in education unless there is an expectation for getting a job in the public sector or abroad.  In fact, the Arab region has one of the highest rates of skilled emigration in the world. This hurts not only short term prospects of Arab workers but also the long term welfare of citizens in the region.

ملخص

باستخدام مجموعة بيانات فريدة من نوعها، تملأ هذه الدراسة فجوة تجريبية مهمة في المناقشات حول نتائج العمل في المنطقة العربية من خلال تقدير معدلات العائد على التعليم لجميع الدول العربية الإثنين والعشرون. وبما أننا نستخدم نفس مجموعة البيانات العالمية والمواصفات التجريبية لجميع بلدان العالم، تقديراتنا قابلة للمقارنة بين البلدان وبين مناطق العالم. بالمقارنة مع مناطق أخرى، تظهر نتائجنا للمنطقة العربية أن معدلات العائد على التعليم منخفضة ولكن، من الناحية النسبية، تلك التي للمرأة العربية هي أعلى من تلك التي للرجال العرب. وبالمثل نجد أن في المنطقة لا وجود لعلاوة الأجور فى القطاع العام للرجال ولكن هناك علاوات عالية للنساء. أما في دول مجلس التعاون الخليجي فالعلاوة عالية للرجال ولكنها تكون منخفضة، أو حتى سلبية في باقي دول المنطقة. ومع ذلك، فإن معدلات العائد على التعليم عموما هي الأدنى في دول مجلس التعاون الخليجي. معدلات العائد على التعليم في المنطقة هي نتيجة وجود عائدات على التعليم الابتدائي أعلى من المتوسط من ومنخفضة جدا منها في التعليم الثانوي والعالي. مشيرا إلى ارتفاع نسبة البطالة، وخاصة بين الباحثين عن عمل والأكثر تعليما في المنطقة، وأن معدلات العائد على التعليم تتأثر بكل من عرض العمل والطلب على اليد العاملة، نتائجنا تشير إلى أنه يجب أن يكون هناك مزيد من تركيز السياسة على الأسباب الكامنة وراء الطلب على اليد العاملة المنخفض، وخاصة بالنسبة للمهارات العليا، في المنطقة. وينطبق هذا بشكل خاص على القطاع الخاص الذي لا يزال يتميز بالممارسات الريعية على الرغم من تكاليفه لخلق المزيد من فرص العمل في المستقبل مقارنة بالقطاع العام. الطلب المنخفض على العمالة والأجور يقلل من حافز لاستثمار في التعليم ما لم يكن هناك توقع للحصول على وظيفة في القطاع العام أو في الخارج. في الواقع، فإن المنطقة العربية لديها واحد من أعلى معدلات هجرة العمالة الماهرة في العالم. هذا يضر ليس فقط بالتوقعات على المدى القصير من العمال العرب ولكن أيضا الرعاية على المدى الطويل من المواطنين في المنطقة

Rates of Return to Education in Twenty Two Arab Countries: An Update and Comparison between MENA and the Rest of the World

Authors

Zafiris Tzannatos

Senior Fellow, Lebanese Center for Policy Studies...

Rates of Return to Education in Twenty Two Arab Countries: An Update and Comparison between MENA and the Rest of the World

Research Fellows

Ishac Diwan

Director of Research, Finance for Development Lab,...