A Quiz on the Net Benefits of Trade Creation and Trade Diversion in the QIZs of Jordan and Egypt - Economic Research Forum (ERF)

A Quiz on the Net Benefits of Trade Creation and Trade Diversion in the QIZs of Jordan and Egypt

Jeffrey Nugent and Abla Abdel-Latif


Date:
April, 2010

NO.
514

Length:
68 pages

Publisher:
Economic Research Forum (ERF)

Topic:
F. International Economics

Abstract
The main objectives of this study are: (1) to quantify the amounts of both trade creation and trade diversion in each of the countries involved, (2) to explain why the effects especially in Jordan have been much larger than one might have expected and seemingly larger than those in Egypt even though Egypt may have had a stronger comparative advantage in such exports than Jordan, and (3) to identify and explain those effects other than on trade, such as in attracting FDI, developing local entrepreneurship, encouraging female labor force participation, developing linkages to firms outside the QIZ and on broader trade and industrial policies. We shall also try to identify policy and other changes that might have allowed these effects to be more positive and stronger than they actually were. Because of the longer experience with the Jordanian QIZs, somewhat more emphasis is placed on the Jordanian data and more detailed statistical analysis were possible. But the Egyptian case is also illustrative, especially for looking at the differential benefits on firms of different size, diversity and sophistication of product lines and benefits accruing to Egypt from attracting Turkish investments.

Arabic Abstract:

تتلخص الأهداف الرئيسية لهذه الدراسة في الأتي: تحديد كميات كلا من الخلق و التحول التجاري في كلا من الدول المعنية محل الدراسة. تعليل لماذا كانت التأثيرات، خاصة في الأردن، أكثر من المتوقع، بل أنها كانت، إلي حد ما، أكثر منها في مصر، علي الرغم من أن مصر لها أفضلية نوعية في هذا النوع من التصدير إذا ما قورنت بالأردن. تحديد مدى هذه التأثيرات علي مجالات أخرى غير التجارة مثل: مجال جذب الاستثمارات الأجنبية المباشرة، و النهوض بأعمال المقاولات علي الصعيد المحلي، بالإضافة إلي تشجيع مشاركة القوة العاملة النسائية و تعزيز الترابط مع شركات من خارج اتفاقية (الكويز) إلي جانب تبنى سياسات تجارية و صناعية علي نطاق أوسع. و سنحاول في هذه الدراسة أن نحدد السياسة و التغييرات الأخرى التي من شأنها أن تجعل هذه التأثيرات أكثر ايجابية و قوة مما هي عليه ألان. و نظرا للخبرة الطويلة التي تتمتع بها المناطق الصناعية المؤهلة الأردنية فإننا سنركز إلي حد ما علي البيانات الأردنية ونقوم بتحليلها إحصائيا. لكن الحالة المصرية تعتبر حالة توضيحية، خاصة بالنظر إلي الفوائد المختلفة التي تحققها الشركات التي تختلف في الحجم و النوع و مدى تطور خطوط الإنتاج، بالإضافة إلي المكاسب التي تحققها مصر من خلال جذب الاستثمارات التركية.
Senior Associates

Jeffrey Nugent

Professor of Economics, University of Southern California


Research Fellows

Abla Abdel-Latif

Egyptian Center for Economic Studies


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications