Working Papers

Poverty Alleviation in Southern Sudan: The Case of Rank County

No.

640

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

October, 2011

Topic

J. Labor and Demographic Economics

Abstract The main objective of this study is to investigate the poverty status and its determinants in Rank County, Upper Nile State-Southern Sudan. Both primary and secondary data were used. The sample size reached 245 urban and rural households. Different analytical methods were used, namely: Foster, Greer and Thornback (FGT) and inequality measures, poverty profiling, and multivariate regression analysis. The study also conducted simulation scenarios of selected variables. The results revealed that about 87 and 73 percent of the urban and rural household fall below a calculated poverty line of SDG 3.5/person/day for urban and 2.38 for rural. The estimated Gini coefficient was 17.6 percent for urban and 19.7 percent for rural. In general, poverty incidence, gap and severity are more prevalent among urban than rural households in the County. The poorer households in Rank are more likely to belong to: large family size, younger household heads in the rural areas with no livestock ownership (cows, sheep and poultry) but have small plots for crop cultivation, female headed households who do not have access to land and seasonal labor opportunities, household heads engaged in small private sector employment, petty trading and unskilled and landless labor (termed as Gangos) operations. The results of the determinants analyses indicated that secondary education, widow household heads, female household heads, government and private sector employees, petty traders, Gangos, dysentery infection, mixed source of water are the main poverty determinants in the urban area. On the other hand, rural poverty determinants are: university education, married household heads, household size, female household heads, farmers, Gangos , petty traders, idle crop production plots, goats’ ownership and numbers of chicken per households. Simulation results showed that it is imperative to involve the government more closely in providing the social amenities especially the supply of drinking water, health, education and electricity services to relieve pressure on the poor in both urban and rural societies. Arabic Abstract:
تسعى هذه الدراسة إلى داراسة حالة الفقر ومحدداتها في مقاطعة رانك ، بولاية جنوب السودان بأعالي النيل. وقد تم تجميع مصادر البيانات المصادر الاولية والثانوية. بلغ حجم العينة 245 أسرة في المناطق الحضرية والريفية. واستخدمت أساليب تحليلية مختلفة ، وهي : فوستر ، وجرير و ثورنباك (FGT) ومقاييس عدم المساواة ، ورسم صورة الفقر ، وتحليل انحداري متعدد المتغيرات . كما أجرت الدراسة أيضا سيناريوهات محاكاة لمتغيرات محددة . وكشفت النتائج أن حوالي 87 % و 73 % من الأسر في كلا من المناطق الحضرية والريفية تقع تحت خط الفقر المقدر 3.5SDG /فرد/يوم في المناطق الحضرية و 2.38في الريف. ويقدر معامل جيني 17.6 في المئة في المناطق الحضرية و 19.7 في المئة في المناطق الريفية. و بصفة عامة، يعد الفقر، واتساع فجوته وشدته أكثر انتشارا بين الأسر الريفية عن المناطق الحضرية في المقاطعة. ونجد أن الأسر الفقيرة في رانك تكون في الأغلب إما أسر كبيرة الحجم، و رب الأسرة صغير فى السن خاصة في المناطق الريفية هذا مع مع عدم ملكيتة للثروة الحيوانية من (الأبقار والأغنام والدواجن) ولكن قد يمتلك قطع صغيرة من الاراضى لزراعة المحاصيل. و إما أسر تعيلها النساء اللاتى لا تستطعن ملكية الأراضي أوالحصول على فرص عمل موسمية ، وفى العادة نجد أن أرباب أسر العاملين في القطاع الخاص صغير الحجم، والتجارة البسيطة غير الماهرة والعمالة المعدمة (تسمى Gangos ). وأشارت نتائج تحليل المحددات أن التعليم الثانوي ، وأرباب الأسر من الأرمل، وأرباب الأسرمن الإناث ، وموظفي الحكومة والقطاع الخاص ، وصغار التجار ، وGangos ، وعدوى الزحار ، ومصادر المياه المختلطة هي المحددات الرئيسية للفقر في المناطق الحضرية. و من ناحية أخرى ، فإن محددات الفقر في المناطق الريفية هي : التعليم الجامعي ،و أرباب الأسر المتزوجين ، وحجم الأسرة ، و أرباب الأسر من الإناث ، والمزارعين ، Gangos ، و صغار التجار ، و الأراضي التى تنج المحاصيل الراكدة ، والماعز وعدد الدجاج في كل منزل. وأظهرت نتائج المحاكاة أنه لا بد من إشراك الحكومة بشكل وثيق في مجال توفير وسائل الراحة الاجتماعية وخاصة توفير مياه الشرب والصحة والتعليم وخدمات الكهرباء لتخفيف الضغط على الفقراء في المجتمعات الحضرية والريفية على حد سواء.