Measuring Vulnerability to Multidimensional Poverty in Tunisia: Dual cut-off method and Fuzzy Sets approach - Economic Research Forum (ERF)

Measuring Vulnerability to Multidimensional Poverty in Tunisia: Dual cut-off method and Fuzzy Sets approach

Khaled Nasri and Besma Belhadj


Date:
December, 2018

NO.
1262

Length:
19 pages

Topic:
C1. Econometric and Statistical Methods and Methodology
D6. Welfare Economics
I3. Welfare, Well-Being, and Poverty

The aim of this paper is to measure the vulnerability of multidimensional poverty in Tunisia. The term vulnerability refers to exposure to shocks and stress, and difficulty in coping with them. In the first part of this study, we intend to identify the Tunisian households who are likely to be multidimensional poor in the future using the dual cut-off method. In the second part, we will use the fuzzy sets theory in order to identify the resilience in exploiting opportunities and in resisting or recovering from the negative effects of the shocks, and to propose a measure of vulnerability for each household identified in the first step. Our empirical findings show that vulnerable households comprise some that are deprived in only one dimension, and thus, are excluded from the group of households considered poor. The vulnerable households are, then, regrouped into three sets that are mutually exclusive and collectively exhaustive with respect to the identified vulnerable population. The individuals with a high degree of membership in each group are in a state of extreme vulnerability and their abilities to cope with shocks effects are low and they can be the poor of tomorrow. Preventive policies must take into account their situations in order to curb the flows of the poor and to protect households from becoming poor in the future. These poverty prevention policies can be an effective means to achieve the first four Sustainable Development Goals (SDGs).

ملخص

الهدف من هذه الورقة هو قياس قابلية التعرض لفقر متعدد الأبعاد في تونس. وهو يشير إلى قابلية التعرض للصدمات والضغوط ، والصعوبة  في التعامل معها. في الجزء الأول من هذه الدراسة ، نعتزم تحديد الأسر التونسية التي من المحتمل أن تعانى من فقر متعدد الأبعاد في المستقبل بالاستناد إلى استخدام طريقة  مزدوجة لتحديد خط القطع. أما في الجزء الثاني ، نحن نستخدم نظرية المجموعات الهلامية من أجل تحديد المرونة في استغلال الفرص أو الصمود أو التعافى من الآثار السلبية للصدمات ، واقتراح مقياس للضعف لكل أسرة معيشية على أساس ما تم تحديده في الخطوة الأولى. تظهر نتائجنا التجريبية أن الأسر الضعيفة تضم البعض الذي يعانى من الحرمان في بعد واحد فقط ، وبالتالي ، يتم استبعادهم من مجموعة الأسر التي تعتبر فقيرة. ثم يتم إعادة تجميع الأسر المعرضة للخطر في ثلاث مجموعات تكون حصرية ومتباعدة بشكل شامل فيما يتعلق بالسكان المعرضين للخطر. الأفراد ذوو درجة عالية من الاشتراك في كل مجموعة هم في حالة ضعف شديد وقدراتهم على التعامل مع تأثيرات الصدمات منخفضة ويمكن أن يكونوا فقراء الغد. يجب أن تأخذ السياسات الوقائية بعين الاعتبار أوضاعهم من أجل الحد من تدفقات الفقراء وحماية الأسر من أن تصبح فقيرة في المستقبل. يمكن لسياسات منع الفقر هذه أن تكون وسيلة فعالة لتحقيق أهداف التنمية المستدامة الأربعة الأولى

Authors

Khaled Nasri

University of Tunis EL Manar


Authors

Besma Belhadj

University of Tunis EL Manar


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications