Islamic Banks Participation, Concentration and Profitability: Evidence From MENA Countries - Economic Research Forum (ERF)

Using cross-country bank level data, this paper examines the performance of Islamic banks in a sample of 12 Middle East/North African (MENA) countries, looking specifically at the impact of their participation on the profitability and efficiency of the   overall banking sector.  Simple statistical tests indicate that there are significant differences in the levels of profitability and riskiness between Islamic banks and their conventional counterparts.  A closer look at the data shows that Islamic banks remained small in size, narrowly focused, and posed no serious competitive threat to their conventional counterparts.  Given the profitability and efficiencies of Islamic banks mentioned above, our analysis argues that MENA countries could benefit from liberalizing Islamic banks entry restrictions.

ملخص

بالاعتماد على البيانات المستقاة من البنوك على مستوى الأقطار، تبحث هذه الورقة أداء البنوك الإسلامية في عينة مكونة من اثني عشر دولة من الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وتبحث هذه الورقة على وجه التحديد تأثير مشاركة هذه البنوك على ربحية وكفاءة القطاع المصرفي ككل. وتشير اختبارات إحصائية بسيطة إلى اختلافات مهمة في مستويات الربحية والمخاطرة بين البنوك الإسلامية والبنوك العادية. وبالنظر عن قرب إلى البيانات يتضح أن البنوك الإسلامية مازالت صغيرة في الحجم وتركز على فئة صغيرة ولم تمثل أي تهديد من حيث المنافسة مع البنوك العادية. وإذا أخذنا بعين الاعتبار ربحية وكفاءة البنوك الإسلامية المذكورة آنفا فإن تحليلنا يوضح أن دول الشرق الأوسط وشمال أفريقيا يمكنها الاستفادة من تحرير قيود التعامل مع البنوك الإسلامية

 

Policy Affiliates

Abdel-Hameed Bashir

Lead Evaluation Officer/Lead Economist, Islamic Development Bank, Saudi Arabia


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Related Publications Not Data