Working Papers

Do Islamic Banks Have Greater Market Power?

No.

548

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

September, 2010

Topic

G. Financial Economics

Abstract The aim of this paper is to investigate whether Islamic banks have greater market power than conventional banks. Indeed Islamic banks may benefit from a captive clientele, owing to religious principles, which would be charged greater prices. To measure market power, we compute Lerner indices on a sample of banks from 17 countries in which Islamic and conventional banks coexist over the period 2000–2007. Comparison of Lerner indices shows no significant difference between Islamic banks and conventional banks. When including control variables, regression of Lerner indices even suggests that Islamic banks have a lower market power than conventional banks. A robustness check with the Rosse-Panzar model confirms that Islamic banks are not less competitive than conventional banks. The lower market power of Islamic banks can be explained by their different norms and their different incentives. Arabic Abstract:
تهدف هذه الورقة إلي البحث فيما إذا كانت البنوك الإسلامية تتمتع بقوة سوقية أكبر من البنوك التقليدية. و في الواقع، نجد أن البنوك الإسلامية تستفيد من شريحة معينة من العملاء الذين يتمسكون بالمبادئ الدينية، ولديهم استعداد لتحمل أسعار أعلي. لقياس القوة السوقية نستخدم حساب مؤشر Lerner علي عينة من البنوك من 17 دولة تعمل بها البنوك الإسلامية و التقليدية معا خلال الفترة من 2000 إلي 2007. و لا تدلنا مقارنة مؤشرات Lerner علي أية فروق تذكر بين البنوك الإسلامية و التقليدية. فإذا أدخلنا في اعتبارنا متغيرات التحكم، أوحت لنا مؤشرات انحدار Lerner بأن سوق البنوك الإسلامية أقل قوة من سوق البنوك التقليدية. وكشف فحص القوة الذي أجري طبقا لنموذج Rosse - Panzar أن المصارف الإسلامية ليست أقل قدرة على المنافسة من المصارف التقليدية. وبالتالي، يمكن أن نعزى انخفاض القوة السوقية للمصارف الإسلامية إلي اختلافات في قواعدها وحوافزها.