Working Papers

Identifying Sources of Inefficiency among Students of Five MENA Countries

No.

992

Date

April, 2016

Topic

I2. Education and Research Institutions

Instead of pushing pupils to learn by rote, the education task should be to develop their cognitive capacities. In addition to education inputs, several ‘non tangible’ variables affect education acquirements, which lead to inefficiency of the education system. In order to evaluate inefficiency, we calculate the distance that separates each pupil from the "better practice border". We also attempt to identify the determinants of this gap, thus putting in evidence inefficiency factors of a particular pupil and his or her school. We use a parametric approach of inefficiency measure based on a Translog stochastic distance function. We estimate this Function for five Middle East and North Africa (MENA) countries (Tunisia, Turkey, Jordan, Qatar and United Arabs Emirates), using their respective PISA surveys (Program for International Student Assessment). We use plausible values in "Mathematics," in "Sciences", and in "Reading" in order to evaluate the education cognitive achievements of students. Our econometric estimation validates the existence of inefficiency effects on the performance of each MENA country’s education systems. The global efficiency mean is about 79%, which means that pupils of the region can increase their performance by 21%. However, we detect divergences between the five countries, the level of efficiency of the Jordan and Turkish pupils are of 83% but it decreases to 63% for Qatar. Marginal effects of school size are negative on inefficiency, but those of truancy and repeating years are positive. Students of international schools and private school are less inefficient in UAE, Qatar and Jordan. Students issued from urban areas and those living in small localities are less inefficient in Tunisia and Turkey.  

ملخص

بدلا من دفع التلاميذ للتعلم عن ظهر قلب، ينبغي أن تكون مهمة التعليم هي تطوير قدراتهم المعرفية. بالإضافة إلى مدخلات التعليم والعديد من المتغيرات "غير الملموسة" التي تؤثر على متطلبات التعليم، مما يؤدي إلى عدم كفاءة النظام التعليمي. من أجل تقييم الكفاءة، نحسب المسافة التي تفصل كل تلميذ من "حدود الممارسة أفضل". نحاول أيضا التعرف على محددات هذه الفجوة، وبالتالي وضع ف أدلة عدم كفاءة تلميذ بعينه ومدرسته. نستخدم منهج حدودي لقياس الكفاءة على أساس وظيفة المسافة العشوائية وغاريتمية محولة. ونقدر هذه الوظيفة لمدة خمس دول الشرق الأوسط وشمال أفريقيا (MENA) (تونس، تركيا، الأردن وقطر والعرب المتحدة الإمارات)، وذلك باستخدام مسوحات PISA كل منها (البرنامج الدولي لتقييم الطلبة). نستخدم القيم المعقولة في "الرياضيات" في "العلوم"، وفي "القراءة" من أجل تقييم التعليم والإنجازات المعرفية للطلاب. لدينا تقدير اقتصادي يؤكد وجود آثار عدم الكفاءة على أداء نظم التعليم في كل بلد من بلدان المنطقة بالنسبة لمتوسط الكفاءة العالمي حوالي 79٪، وهو ما يعني أن التلاميذ في المنطقة يمكن أن تزيد من أدائها بنسبة 21٪. ومع ذلك، فإننا نكشف الاختلافات بين الدول الخمس، ومستوى كفاءة الأردن والتلاميذ الأتراك هم من 83٪ ولكنها تنخفض إلى 63٪ في قطر. الآثار الهامشية مثل حجم المدرسة تؤثر سلبيا على عدم الكفاءة، ولكن الآثار الأخرى مثل التغيب عن المدرسة وسنوات التكرار تؤثر ايجابيا. طلاب المدارس الدولية والمدارس الخاصة هم أكفأ في دولة الإمارات العربية المتحدة وقطر والأردن. أما الطلاب من المناطق الحضرية وأولئك الذين يعيشون في التجمعات الصغيرة هي أقل كفاءة في تونس وتركيا.

Identifying Sources of Inefficiency among Students of Five MENA Countries

Research Fellows

Mohamed Ayadi

Professor in Econometric and Quantitative Analyses, High...