The Geography of Trade and the Environment: The Case of CO2 Emissions - Economic Research Forum (ERF)

Abstract
According to recent theoretical developments, there are three key channels through which trade affects the environment. The first is via its effect on the scale of economic activity, the second is via a composition effect and the third is via a technical effect. This paper argues that, in addition to these traditional factors, the geography of international trade flows does matter. Since, transport activity is also a source of pollution, trading with close countries does not have the same implications as trading with distant ones. However, this geographical distance effect can be offset by a transport sector effect i.e. the use of different modes, techniques and scale of transport. Indeed, when distances increase, it is expected that transport companies use less energy-intensive modes of transport. These two opposite effects are tested for carbon dioxide (CO2) emissions in a set of 149 countries as well as for different economic groups over the period 1986 to 2003. The main findings show a U-shaped relation between distance and CO2 emissions: the distance (transport sector) effect dominates long (short) distance travel. This paper underlines the possible high costs in terms of CO2 emissions of globalized trade as opposed to regionalized trade flows.

Arabic Abstract:

وفقا للتطورات النظرية الأخيرة ، هناك ثلاث قنوات رئيسية تؤثر على البيئة من خلال التجارة. الأولى هي عن طريق تأثيرها على مقياس النشاط الاقتصادي، والثانية هي عن طريق اثر الانتاج الثالث هو عن طريق تأثير التقنية. تناقش هذه الورقة أنه بالإضافة إلى هذه العوامل التقليدية ، فان جغرافية تدفقات التجارة الدولية لا يهم. لذلك ، فان نشاط النقل هو أيضا مصدر للتلوث، والتجارة مع بلدان قريبة لا نملك نفس الآثار التي تتعامل مع تلك البعيدة. ومع ذلك، يمكن تعويض تأثير المسافة الجغرافية من قبل وسائل النقل القطاع أي استخدام وسائط وتقنيات وحجم نقل مختلفة،. في الواقع، عندما تزداجد المسافات ، فمن المتوقع أن تستخدم شركات النقل وسائل أقل استهلاكا للطاقة النقل. ويتم اختبار هذه الآثار المتناقضين لانبعاثات لثاني أكسيد الكربون (CO2) في مجموعة من 149 بلدا فضلا عن مجموعات اقتصادية مختلفة خلال الفترة من 1986 إلى 2003. وأظهرت النتائج الرئيسية وجود علاقة على شكل U –بين انبعاثات ثاني أكسيد الكربون والمسافة : المسافة (قطاع النقل) يهيمن على أثر السفر لمسافات طويلة (قصيرة). هذه الورقة تؤكد على ارتفاع التكاليف الممكنة من حيث انبعاثات ثاني أكسيد الكربون من عولمة التجارة في مقابل التدفقات التجارية إقليميا.

Sami Bensassi


Laura Marquez-Ramos


Authors

Inmaculada Martinez-Zarzoso

University of Göttingen


Habib Zitouna


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Growth After War in Syria

Sharmila Devadas, Ibrahim Elbadawi and Norman V. Loayza

This paper addresses three questions: 1) what would have been the growth and income trajectory ... read more


Working Papers

Youth Multidimensional Poverty and Its Dynamics: Evidence From Selected Countries In The Mena Region

Oznur Ozdamar and Eleftherios Giovanis

A broad consensus among the academic, and other national and international institutions is that poverty ... read more


Working Papers

Regional Employment Support Programmes And Multidimensional Poverty of Youth in Turkey

Eleftherios Giovanis and Oznur Ozdamar

Poverty has been ongoing for many years and still continues to exist in almost all ... read more