Working Papers

Envy and the Islamic Revival: Experimental Evidence from Tunisia

No.

1235

Date

October, 2018

Topic

A. General Economics and Teaching

C9. Design of Experiments

D. Microeconomics

The Islamic revival defined as the call for a resurgence of Islamic culture by opposition to Western culture and an increase in participation in political Islam, has become a widespread phenomenon in the Muslim world since the 1970s. It is often discussed in the literature as being motivated by psychological factors but with little empirical evidence. In this paper, I test whether envy, defined as a feeling of grievance caused by someone else's possessions and/or qualities, is causing the Islamic revival. While testing the effect of envy on the Islamic revival is particularly challenging as envy is endogenous to a person's social state, personal characteristics, and preferences, I exogenously trigger the feeling of envy by a 2 by 2 design experiment conducted in Tunisia. I ran a dictator game with 600 nationally representative Tunisians to test whether participants exposed to envy, which I capture by the interaction between a priming video triggering envy and a low stake, increases participants donation share to a religious charity affiliated with the Tunisian Islamic party, Ennahdha, which represents the Islamic revival. The effect is particularly strong among participants who declare themselves as highly religious. I also test for the external validity of my experimental results and find consistent patterns.

ملخص

الصحوة الإسلامية التي ظهرت كدعوة إلى عودة الثقافة الإسلامية من خلال معارضة الثقافة الغربية وزيادة المشاركة في الإسلام السياسي أصبحت ظاهرة واسعة الانتشار في العالم الإسلامي منذ السبعينيات. الأدبيات غالبا ما تناقش هذه الظاهرة بوصفها مدفوعة بعوامل نفسية ولم تقدم إلا أدلة تجريبية قليلة.  في هذه الورقة، أختبر ما إذا كان الاحساس بالحقد، كشعور بالنقمة على ممتلكات شخص آخر و/أو على صفاته، هو الذي يؤدى إلى الصحوة الإسلامية. فبينما يمثل اختبار تأثير الحقد على الصحوة الإسلامية تحدٍ خاص، لأنه داخليًا لارتباطه بوضع الشخص الاجتماعي، وخصائصه الشخصية، وتفضيلاته، فإنني أعمد إثارة هذا الشعور في شكله الخارجي من خلال تجربة اثنين – اثنين التي أجريت في تونس. فقمت أنا بإجراء لعبة الديكتاتورية مع 600 شخص تونسي يمثلون المستوى القومي لاختبار ما إذا كان المشاركون الذين تعرضوا للشعور بالنقمة - والذي أرصده من خلال العلاقة بين الفيديو الذي أعرضه عليهم لأول مرة والتبرع المنخفض – أقد زادت حصة تبرع أعضاء جمعية خيرية دينية تابعة للحزب النهضة الإسلامي التونسي، ممثلتا للنهضة الإسلامية. مما يبين أن التأثير قويا بشكل خاص بين المشاركين الذين يعلنون أنفسهم متدينون للغاية. وعندما قمت أيضًا باختبار مدى انطباق العامل الخارجي على نتائجي التجريبية وجدت اتساقا في الأنماط

Envy and the Islamic Revival: Experimental Evidence from Tunisia

Research Associates

Maleke Fourati

Post-doctoral fellow in Economics, University of Geneva