Working Papers

Education and Work Experiences of 6-14 Year-Old Children in Turkey

No.

638

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

December, 1996

Topic

I. Health, Education, and Welfare

Abstract This paper investigates the factors that influence the schooling and work status of 6-14 year-old children at the household level, using micro data from the October 1994 round of Turkey's Labor Force Survey. This data set has detailed information on 10,327 children in the 6-14 age group, and on 5,839 households that they belong to. According to the raw data, 95 percent of children in the 6-11 age group, and 75 percent of the children in the 12-14 age group were attending school. Seven percent of the children were engaged in market work, while 25 percent participated in household chores. Evidently a large segment of children contribute their time to their household's economic activities not through market work but indirectly, by freeing up time for other members of the household. Probit estimates show that the likelihood of staying in school increases with the educational attainment of the household head (almost always a male) and the spouse (when present, always a female). Females, and children residing in rural areas, emerge as especially disadvantaged groups in terms of schooling attainment. Relative to illiterate parents, literate parents are less likely to engage their children in market work. As parental levels of educational attainment increase beyond primary (5 years) and middle school (8 years), significant decreases in the likelihood of child employment are seen. Among parents who opt for engaging their children in some form of work, the choice favors house work in the case of daughters and market work in the case of sons. Arabic Abstract:
تبحث هذه الورقة فى العوامل المؤثرة فى الوضع الدراسى او العملى للاطفال فى الفئة العمرية 6 - 14 سنة على المستوى العائلى؛ باستخدام البيانات الجزئية لمسح قوة العمل فى تركيا فى دورة اكتوبر 1994. وتتضمن هذه المجموعة من البيانات معلومات تفصيلية عن 10327 طفلاً من الفئة العمرية 6 - 14؛ وعن عائلاتهم البالغ عددها 5839 عائلة. ووفقا للبيانات الخام فان 95 فى المائة من الاطفال فى الفئة العمرية 6 - 11؛ و75 فى المائة من الاطفال فى الفئة العمرية 12 - 14 كانوا ملتحقين بالمدارس. و7 فى المائة من الاطفال كانوا يمارسون العمل فى السوق؛ بينما يشارك 25 فى المائة منهم فى الاعمال المنزلية. ومن الواضح ان شريحة كبيرة من الاطفال تساهم بوقتها فى الاعمال الاقتصادية للاسرة ليس عن طريق العمل فى السوق بل بصورة غير مباشرة عن طريق توفير وقت افراد الاسرة الاخرين وتبين تقديرات البروبت Probit ان العلاقة طردية بين بقاء الاطفال فى المدرسة ودرجة تعلم رب الاسرة (وهو من الذكور فى جميع الحالات تقريبا) وللشريك (وهو فى حالة وجوده من الاناث دائما). وتتعرض فئتى الاناث والاطفال فى المناطق الريفية الى الحرمان خاصة فيما يتعلق بالتعليم ومحصلته. والاباء الذين يعرفون القراءة والكتابة يكونون اقل استعدادا من الآباء الاميين لارسال ابنائهم للعمل فى السوق. وعندما يتجاوز مستوى الاباء من التعليم المرحلة الابتدائية (خمس سنوات) والمرحلة المتوسطة (8 سنوات) فاننا نلاحظ انخفاضا كبيرا فى احتمالات تشغيل اطفالهم. ومن الملاحظ ان الآباء الذين يشّغلون اطفالهم يفضلون تشغيل الفتيات فى العمل المنزلى والفتيان فى السوق. وبين الآباء الذين يفضلون تشغيل ابنائهم فى نوع العمل؛ يلاحظ ان الاختيار يقع على العمل المنزلى فى حالة البنات والعمل فى السوق فى حالة الابناء.
Education and Work Experiences of 6-14 Year-Old Children in Turkey

Research Fellows

Insan Tunali

Associate Professor Emeritus, Koç University