Economic Geography, Growth Dynamics and Human Capital Accumulation in Turkey: Evidence from Regional and Micro Data - Economic Research Forum (ERF)

This study explores the endogenous relationship among market access, wages and human capital accumulation in Turkey. Our first set of analyses tests the impact of market access on human capital development using regional data at the NUTS III level. Results, robust to the inclusion of spatial spillovers, regional structural differences in production, possible endogeneity issues and the unobserved regional heterogeneities, validate that regions with better access to markets are the ones that accumulate more human capital in Turkey. Our second set of analyses aims to explore the background of human capital accumulation by using individual level data, which allows us to combine market accessibility, returns to education (wages) and human capital development. Remarkably, once we include wages and treat it as endogenous, we find evidence that the impact of market access on human capital development diminishes. Overall, the findings of this study validate that background of the NEG model does not work in line with the expectations. Rather the influence of geographical proximity on wages and individual’s decision on human capital investment are not identical.

ملخص

تستكشف هذه الدراسة العلاقة المتجانسة بين الوصول إلى الأسواق والأجور وتراكم رأس المال البشري في تركيا. فتختبر مجموعتنا الأولى من التحليلات أثر النفاذ إلى الأسواق على تنمية رأس المال البشري باستخدام البيانات الإقليمية على مستوى تسمية الوحدات الإقليمية لأغراض الإحصاء ثلالثة . النتائج التي تصل قوتها لحد إدراج الآثار الجانبية المكانية ، والاختلافات الهيكلية الإقليمية في الإنتاج ، وقضايا التجانس المحتملة والتغايرات الإقليمية غير المرصودة ، تؤكد  أن الأقاليم التركية التي تتمتع بوصول أفضل إلى الأسواق هي تلك التى يتراكم فيها المزيد من رأس المال البشري. أما مجموعتنا الثانية من التحليلات فتهدف إلى استكشاف خلفية تراكم رأس المال البشري باستخدام بيانات المستوى الفردي ، مما يتيح لنا الجمع بين الوصول إلى الأسواق ، وعائد التعليم (الأجور) وتنمية رأس المال البشري. من اللافت للنظر ، أنه بمجرد إدراج الأجور واعتبارها عنصرا أصيلا  ، نجد دليلاً على أن تأثير الوصول إلى الأسواق على تنمية رأس المال البشري يتضاءل. وبشكل عام ، تؤكد نتائج هذه الدراسة أن خلفية نموذج الجغرافيا الاقتصادية الجديدة لا تتمشى مع التوقعات حيث أنه لا يوجد تطابق بين  تأثير القرب الجغرافي على الأجور وقرار الفرد بشأن استثمار رأس المال البشري

Authors

Burhan Can Karahasan

Associate Professor in Economics at the Piri Reis University


Authors

Firat Bilgel

Associate Professor of Economics at Istanbul Okan University


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

Firm Productivity and Agglomeration Economies: Evidence from Egyptian Data

Karim Badr, Reham Rizk and Chahir Zaki

This paper attempts to shed light on the nexus between firm productivity and economies of ... read more


Working Papers

Picking Winners at the Ballot Box: Votes and Local Economic Growth in Turkey

Davide Luca

While there is systematic evidence of how governments affect policy outputs for strategic reasons, a ... read more


Working Papers

Access to Healthcare, Utilization and Health Outcomes in Turkey

Burhan Can Karahasan and Firat Bilgel

This paper examines the link between healthcare access/utilization and health outcomes in Turkey within a ... read more