Does Education Indoctrinate? The Effect of Education on Political Preferences In Democracies and Autocracies - Economic Research Forum (ERF)

Using World Value Survey and European Value Study data spanning 96 countries and over 300,000 individuals, we first establish that the regime type individuals live under moderates the correlation between education and political values. While more education is always associated with more political emancipation, the effect is larger in democracies than in autocracies. We then investigate two mechanisms that can lead to these outcomes – indoctrination through the education system, and the social and political interests of the educated. First, we look at all countries that have undergone regime change, and ask whether individuals educated under different regimes hold different political values. We find evidence that those educated under a democratic system have a larger political return to education than those educated in autocracies. Second, using the full sample, we relate individuals’ political values to both the regime under which they have studied, and the regime under which they currently live. We find that the educated tend to be more conservative politically when they live in anocracies, than when they live in democracies or autocracies.

ملخص

باستخدام مسح القيمة العالمية وبيانات دراسة القيمة الأوروبية التي تغطي 96 دولة وأكثر من 300,000 فرد ثبت لنا أولاً أن نظام الحكم الذي يعيش الأفراد في ظله يوجه العلاقة بين التعليم والقيم السياسية. فبينما يرتبط المزيد من التعليم دومًا بتحرر سياسي أكثر، إلا أن هذا التأثير يكون أكبر في الديمقراطيات منه تحت حكم الفرد المطلق. ثم ننتقل إلى بحث في آليتين يمكن أن تؤديا إلى هذه النتائج – وهما آلية تلقين عقيدة من خلال نظام التعليم، وآلية لمصالح الاجتماعية والسياسية للمتعلمين. أولاً، نظرتا إلى جميع البلدان التي خضعت لتغيير أنظمتها، وتساءلنا عما إذا كان الأفراد المتعلمين في ظل أنظمة مختلفة يحملون قيمًا سياسية مختلفة. فوجدنا أدلة على أن المتعلمين في ظل نظام ديمقراطي لديهم عائد سياسي أكبر للتعليم من أولئك المتعلمين في الأنظمة الأوتوقراطية. وثانيا، باستخدام العينة الكاملة، فإننا نربط القيم السياسية للأفراد بالنظام الذي درسواا في ظله، والنظام الذي يعيشون تحته في الوقت الحالي. نجد أن المتعلمين يميلون إلى أن يكونوا أكثر محافظة سياسياً عندما يعيشون في النظم الأنوقراطية، أكثر مما إذا كانوا يعيشون في دول ديمقراطية أو أنظمة حكم الفرد المطلق

Research Fellows

Ishac Diwan

Chair Arab World, Paris Sciences et Lettres, visiting researcher at the Paris School of Economics


Authors

Irina Vartanova

Saint-Petersburg State University


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications


Working Papers

Syrian Refugees in Jordan: Demographics, Livelihoods, Education, and Health

Caroline Krafft, Maia Sieverding, Caitlyn Keo and Colette Salemi

Since 2011, Jordan has been hosting a substantial number of refugees from Syria. This paper ... read more


Working Papers

Employment and the Functioning of the Labor Market in Tunisia

Mongi Boughzala

The main purpose of this paper is to study the functioning of the Tunisian labor ... read more