Working Papers

Does Classroom Gender Composition Affect School Dropout?

No.

1084

Date

April, 2017

Topic

I2. Education and Research Institutions

J1. Demographic Economics

Measuring the gender peer effects on student achievement has recently attracted a lot of attention in the literature. Yet, the results are inconclusive. A substantial amount of research shows that having relatively more girls in a division increases the academic achievement of all students. Nevertheless, the identification of pure gender effects remains a challenge due to the fact that girls outperform boys in overall academic performance. Our study overcomes this identification problem in a setting where girls are not academically better. Using 2009-2010 school year data on 8th graders in Turkey, this paper disentangles pure "academic" peer effects and "gender" peer effects. Our estimations reveal that the higher the share of females in a division, the lower the likelihood that a student drops out. One standard deviation increase in the share of females in the division decreases the likelihood of dropout by 0.3 percentage points. This result holds even though females are 9.32 percentage points more likely to drop out. These findings are robust to the inclusion of various control variables e.g. parental and academic background of the student, school and regional characteristics. We also find that the gender peer effects are prevalent in both females and males.

ملخص

اجتذب قياس تأثيرات الأقران بين الجنسين على تحصيل الطلبة في الآونة الأخيرة الكثير من الاهتمام في الأدب. ومع ذلك، فإن النتائج غير حاسمة. وتبين كمية كبيرة من البحوث أن وجود عدد أكبر نسبيا من الفتيات في شعبة ما يزيد من التحصيل الدراسي لجميع الطلاب. ومع ذلك، فإن تحديد الآثار النوعية النقية لا يزال يشكل تحديا بسبب تفوق البنات على أداء الفتيان في الأداء الأكاديمي العام. تتغلب دراستنا على مشكلة تحديد الهوية هذه في بيئة لا تكون فيها الفتيات أفضل من الناحية الأكاديمية. وباستخدام بيانات العام الدراسي 2009-2010 حول طلاب الصف الثامن في تركيا، فإن هذه الورقة تفند تأثيرات "النظير الأكاديمي" وآثار "النظير النوعي". وتظهر تقديراتنا أن ارتفاع نسبة الإناث في شعبة ما، وانخفاض احتمال أن يتسرب الطالب. وتؤدي زيادة الانحراف المعياري في حصة الإناث في الشعبة إلى تقليل احتمال التسرب بنسبة 0.3 نقطة مئوية. وتبقى هذه النتيجة على الرغم من أن الإناث أكثر عرضة للإفلات من الدراسة بنسبة 9.32 نقطة مئوية. هذه النتائج قوية لإدراج متغيرات التحكم المختلفة على سبيل المثال. الخلفية الأبوية والأكاديمية للطالب والمدرسة والخصائص الإقليمية. ونجد أيضا أن آثار الأقران بين الجنسين منتشرة في كل من الإناث والذكور