Do Telecom Restrictive Policies Matter for Telecom Performance? Evidence from MENA Countries - Economic Research Forum (ERF)

Do Telecom Restrictive Policies Matter for Telecom Performance? Evidence from MENA Countries

Riham Ahmed Ezzat and Nora Aboushady


Date:
September, 2015

NO.
949

Length:
25 pages

Topic:
L9. Industry Studies: Transportation and Utilities
F1. Trade

The past decade has witnessed a significant transformation in the trade and regulatory policies of the telecom sector across the MENA region. Many countries committed to opening up their telecom sector to trade and investment under WTO commitments. However, these commitments do not always reflect actual policies. Although some MENA countries started easing telecom market restrictions and tended to adopt more open policies, other countries are still reluctant to change and continue to adopt highly restrictive policies limiting foreign ownership and control in the market. This paper empirically assesses the impact of the existing telecom restrictions on landline and mobile sector performance, using the World Bank Services Trade Restrictiveness Database (STRD), with a focus on MENA countries. We use three-stage least squares-Seemingly Unrelated Regression (3SLS-SUR) to test for the effect of restrictions and the level of competition in the telecom sector on selected performance indicators. Our findings suggest that restrictive telecom policies are more likely to affect landline rather than mobile communications. Moreover, being a MENA country affects the level of competition in the landline market. MENA countries are very protective of their incumbent operators, irrespective of the stipulated legal restrictions in place.

 

ملخص

شهد العقد الماضي تحولا كبيرا في السياسات التجارية والتنظيمية لقطاع الاتصالات في جميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط. وقد التزمت العديد من البلدان بفتح قطاع الاتصالات على التجارة والاستثمار في إطار التزامات منظمة التجارة العالمية. ومع ذلك، فإن هذه الالتزامات لا تعكس دائما السياسات الفعلية. وعلى الرغم من أن بعض دول المنطقة بدأت في تخفيف القيود المفروضة على سوق الاتصالات وتميل إلى تبني سياسات أكثر انفتاحا، فإن بلدانا أخرى لا تزال مترددة في التغيير والاستمرار في اعتماد سياسات تقييدية للغاية للحد من الملكية الأجنبية والتحكم في السوق.  نقوم فى هذه الورقة بالتقييم التجريبي لتأثير القيود على الاتصالات الموجودة على الهاتف الثابت والمحمول على أداء القطاع، وذلك باستخدام قاعدة بيانات خدمات البنك التجاري العالمي التقييد (STRD)، مع التركيز على دول المنطقة. نقوم باستخدام ثلاث مراحل المربعات الصغرى على ما يبدو لا علاقة لها الانحدار (3SLS-SUR) لاختبار تأثير القيود ومستوى المنافسة في قطاع الاتصالات على مؤشرات الأداء المحددة. النتائج التي توصلنا إليها تشير إلى أن سياسات الاتصالات تقييدية وأكثر عرضة للتأثير الهاتف الثابت بدلا من الاتصالات المتنقلة. وعلاوة على ذلك، كونها دول منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا فذلك يؤثر على مستوى المنافسة في سوق الهاتف الثابت. تحمى دول منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا مشغليها الحاليين، بغض النظر عن القيود القانونية المنصوص عليها في المكان

Riham Ahmed Ezzat


Research Associates

Nora Aboushady

Assistant Professor, Economics Department, Faculty of Economics and Political Science, Cairo University


Project

EVENTS

ERF held its 21st Annual Conference in Tunisia, March 20-22, 2015, under the main theme ... read more

There are no Events PAST



Related Publications

Related Publications Not Data