Determinants of Household Education Expenditure in Sudan - Economic Research Forum (ERF)

Determinants of Household Education Expenditure in Sudan

Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla


Date:
September, 2017

NO.
1138

Length:
19 pages

Topic:
C2. Single Equation Models
I2. Education and Research Institutions

This paper examines the factors that influence households’ expenditure on education in Sudan using the National Baseline Household Survey data (NBHS, 2009) for national, urban and rural levels. The results of the tobit model indicate that household’s income, head education, head age, household size, number of school-age children and residence in urban areas are the most significant factors affecting education expenditure. Interestingly, the results show that the income elasticity of education in the urban sample model is greater than that of the rural model, implying that households residing in urban areas are likely to spend more on education. In addition, the effect of household income is found to be positive and significant in the highest income quintile. Overall, the results revealed that households with higher income, whose heads are educated and reside in urban areas tend to spend more on education compared to poor and rural households. These results signify the lack of inter-generational educational and income mobility in Sudan, implying that children from poor households are caught permanently in low income and educational levels, and are not able to “catch up” with their peers in high-income families.

ملخص

تبحث هذه الورقة العوامل التي تؤثر على إنفاق الأسر على التعليم في السودان باستخدام بيانات المسح الأساسي الوطني، 2009 على المستويات الوطنية والحضرية والريفية. وتشير نتائج نموذج المدار إلى أن دخل الأسرة، وتعليم رأس الأسرة، وعمر رأس الأسرة وحجم الأسرة المعيشية، وعدد الأطفال في سن الدراسة، والإقامة في المناطق الحضرية هي أهم العوامل التي تؤثر على الإنفاق على التعليم. ومن المثير للاهتمام أن النتائج تشير إلى أن مرونة الدخل في نموذج العينة الحضرية أكبر من النموذج الريفي، مما يعني أن الأسر المقيمة في المناطق الحضرية من المرجح أن تنفق المزيد على التعليم. وبالإضافة إلى ذلك، وجد أن أثر دخل الأسرة إيجابي ومهم في الخمس الأعلى للدخل. وبصفة عامة، كشفت النتائج أن الأسر ذات الدخل المرتفع، الذي يتعلم رعاياه ويقيمون في المناطق الحضرية يميلون إلى إنفاق المزيد على التعليم مقارنة بالأسر الفقيرة والريفية. وتدل هذه النتائج على عدم وجود حراك تعليمي ودخل بين الأجيال في السودان، مما يعني أن الأطفال من الأسر الفقيرة يعيشون بشكل دائم في مستويات منخفضة من الدخل والتعليم، وهم غير قادرين على “اللحاق” بأقرانهم في الأسر ذات الدخل المرتفع

Research Associates

Ebaidalla Mahjoub Ebaidalla

Assistant Professor, Faculty of Economic and Social Studies, University of Khartoum


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Working Papers

The Race to the Top: Institutional Clusters and World FDI Shares

Wasseem Mina

The literature on the institutions-FDI nexus has treated the influence of institutions independently of each ... read more


Working Papers

Oil, Volatility and Institutions: Cross-Country Evidence From Major Oil Producers

Amany El Anshasy, Kamiar Mohaddes and Jeffrey Nugent

This paper examines the long-run effects of oil revenue and its volatility on economic growth ... read more


Working Papers

Do Sovereign Wealth Funds Dampen the Negative Effects of Commodity Price Volatility?

Kamiar Mohaddes and Mehdi Raissi

This paper studies the impact of commodity terms of trade (CToT) volatility on economic growth ... read more