Working Papers

Assessing Fiscal Sustainability in Algeria: A Nonlinear Approach

No.

962

Date

October, 2015

Topic

H6. National Budget, Deficit, and Debt

E6. Macroeconomic Policy, Macroeconomic Aspects of Public Finance, and General Outlook

The main objective of this study is to examine the sustainability of fiscal policy using a nonlinear model approach and a smooth transition autoregressive model (STAR), based on quarterly data ranging from 1964 Q4 to 2012 Q4 on the Algerian budget balance as a percentage of GDP. The results clearly show the existence of threshold effects in the Algerian budget deficit (nonlinear behavior and shift in fiscal policy regime) in the form of a Logistic model (LSTR) containing 2 regimes with one threshold, and depending on the third lag in oil price. Thus, the results support the active deficit and debt management hypothesis, when there is a deviation of the deficit ratio from its equilibrium. Moreover, government authorities intervene by cutting deficits and worsening debt only when they have reached a certain threshold (US $ 83.53 per barrel). On the other hand, nonlinear unit root tests accept the null hypothesis of the unit roots and reject the alternative hypothesis for the stationarity of the STAR nonlinear model. This means that the time series of budget balance is not stationary (not mean reverting characteristic), and therefore cannot sustain the budget deficit in Algeria over the long term. However, the effect of a shock with the same magnitude, but with different sign, will have the same effect on the speed of adjustment towards equilibrium. Moreover, the break dates coincides with the beginning of the sharp rise or a drop in oil prices, which confirms the results of the selection of transition variables in the nonlinear model.    

ملخص

الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو بحث مدى استدامة السياسة المالية باستخدام نهج نموذج غير الخطي ونموذجا الانحدار والانتقالية السلس ، استنادا إلى بيانات ربع سنوية تتراوح ما بين 1964 الربع الرابع إلى 2012 الربع الرابع على توازن الميزانية الجزائري كنسبة مئوية من الناتج المحلي الإجمالي . تظهر النتائج بوضوح وجود آثار العجز في الميزانية الجزائري (السلوك غير الخطي والتحول في نظام السياسة المالية) في شكل نموذجا لوجستية (LSTR) التي تحتوي على 2 من الأنظمة بحد واحد، وتبعا لتأخر الثالث في أسعار النفط . وهكذا، فإن النتائج تدعم فرضية إدارة النشاط العجز والديون، عندما يكون هناك انحراف لنسبة العجز من توازنه. وعلاوة على ذلك، فان السلطات الحكومية تتدخل عن طريق خفض العجز وتفاقم الديون إلا عندما تصل إلى  حد معين (83.53 دولار أمريكى للبرميل). من ناحية أخرى، فبالنسبة للاختبارات غير الخطية لجذر الواحد هناك قبول لفرضية العدم من جذور الوحدة ورفض فرضية بديلة للسكون من الطراز غير الخطي. وهذا يعني أن السلسلة الزمنية من توازن الميزانية ليست ثابتة ، وبالتالي لا يمكن الحفاظ على عجز الميزانية في الجزائر على المدى الطويل. ومع ذلك، فإن تأثير صدمة من نفس الحجم، ولكن مع علامة مختلفة، يكون له نفس التأثير على سرعة التكيف نحو التوازن. وعلاوة على ذلك، تتزامن حدود التواريخ مع بداية الارتفاع الحاد أو الانخفاض في أسعار النفط، وهو ما يؤكد نتائج اختيار المتغيرات التي تمر بمرحلة انتقالية في النموذج غير الخطي