An Approach of Combining Empirical Mode Decomposition and Neural Network Learning for Currency Crisis Forecasting - Economic Research Forum (ERF)

Abstract
This paper presents a hybrid model for predicting the occurrence of currency crises by using the artificial intelligence tools. The model combines the learning ability of the artificial neural network (ANN) with the inference mechanism of the empirical mode decomposition (EMD) technique. Thus, for a better detection of currency crises emergence, an EMD-ANN model based on the event analysis approach is proposed. In this method, the time series to be analyzed is first decomposed into several intrinsic mode components with different time scales. The different intrinsic mode components are then exploited by a neural network model in order to predict a future crisis. For illustration purposes, the proposed EMD-ANN learning approach is applied to exchange rate data of Turkish Lira to evaluate the probability of a currency crisis. We find evidence that the proposed EMD-ANN model leads to a good prediction of this type of crisis. Significantly, the model can thus lead to a somewhat more prescriptive modeling approach based on the determination of causal mechanisms towards finding ways to prevent currency crises.

Arabic Abstract:

تعرض هذه الورقة نموذج للتنبؤ بحدوث أزمات العملة باستخدام أدوات الذكاء الاصطناعي. يجمع هذا النموذج بين القدرة على التعلم من الشبكة العصبية الاصطناعية (ANN) مع آلية الاستدلال على تقنية التحلل التجريبية (EMD) وذلك ، فمن أجل تحسين الكشف عن ظهور أزمات العملة ، نقترح نموذج EMD – ANN على أساس نهج تحليل الحدث. في هذه الطريقة ، يتم تحليل السلسلة الزمنية إلى عدة عناصر جوهرية مع وضع جداول زمنية مختلفة. ثم يتم استكشافها على مختلف المكونات الجوهرية وذلك لوضع نموذج الشبكة العصبية للتنبؤ بحدوث الأزمة في المستقبل. ولأغراض التوضيح، يتم تطبيق النهج المقترح EMD – ANN لتبادل بيانات سعر الليرة التركية لتقييم احتمال حدوث أزمة في العملة. نجد أدلة على أن المقترح EMD – ANN هو فعلا نموذج يؤدي إلى التنبؤ الجيد لهذا النوع من الأزمات. إلى حد كبير ، يمكن للنموذج يؤدي بالتالي الى نهج النمذجة إلى حد ما أكثر إلزامية استنادا إلى تحديد الآليات السببية من أجل إيجاد سبل لمنع حدوث أزمات العملة.

Meriem Djennas


Mustapha Djennas


Mohamed Benbouziane


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications