Working Papers

An Empirical Analysis of Demand for Mobile Services in Turkey

No.

937

Date

September, 2015

Topic

L9. Industry Studies: Transportation and Utilities

We investigate the factors influencing the demand for mobile voice services in Turkey using firm level data that spans from January 2009 to December 2013. Competition in the mobile telecommunication market in Turkey has become more intense as a result of the mobile number portability (MNP) service introduced in 2008 and 3G technology introduced in 2009. The intense competition not only helps to keep prices down but also supports subscriber growth. Besides prices, we believe that network effects have an impact on market growth. Approximating sales levels using subscription levels and churn rates and using revenue per minute (RPM) as a price measure, we find that while price has a significant negative impact, network effects have a significant positive impact on the demand for mobile services in Turkey. We also estimate own and cross price elasticities of firms operating in mobile telecommunication market.    

ملخص

نقوم بالتحقيق في العوامل المؤثرة في الطلب على الخدمات الصوتية المتنقلة في تركيا باستخدام بيانات على مستوى الشركات تمتد خلال الفترة من يناير 2009 إلى ديسمبر 2013. والمنافسة في سوق الاتصالات المتنقلة في تركيا أصبحت أكثر كثافة نتيجة لخدمة قابلية رقم الجوال (MNP) التى قدمت في عام 2008 وأدخلت تكنولوجيا الجيل الثالث 3G في عام 2009. والمنافسة الشديدة لا تساعد فقط على خفض الأسعار ولكن تدعم أيضا نمو عدد المشتركين. إلى جانب الأسعار، ونحن نعتقد أن الشبكات لها تأثير على نمو السوق. وباستخدام تقارب مستويات المبيعات ومستويات الاشتراك واستخدام العائدات في الدقيقة (RPM) كإجراء السعر، نجد أنه في حين أن تغيير السعر له أثر سلبي كبير، الا أن الشبكات لها تأثير إيجابي كبير على الطلب على خدمات الهاتف النقال في تركيا. نقوم أيضا بتقدير المرونات السعرية الخاصة وعبر الشركات العاملة في سوق الاتصالات المتنقلة