A Typology Analysis of Agricultural Empowerment Profiles in Rural Egypt with a Particular Focus on Women - Economic Research Forum (ERF)

The current study examines the extent of empowerment for different types of women in Egypt’s Old and New Lands (Noubariya and Kafr Shiekh). Empowerment in this study is multidimensional and is referring to access and management of capital, time and assets, with a particular focus on land. Research conducted in the past three decades in Latin America, India, and sub-Saharan Africa shows that land access empowers women in their ability to produce food, to participate in public life, as well as in household decision-making. However, relatively little is known about the relations between women, land and empowerment in the Middle East. Some 402 farmers (200 men and 202 women) were surveyed in both locations in Egypt, focusing on tasks within the farm, in addition to ownership and control over the main resources including land and livestock. A set of data including variables reflecting different empowerment dimensions of the surveyed farmers was collected in the study areas, and used for clustering homogeneous groups (men and women) with similar empowerment profiles. Characteristics of these men and women groups were then reported in order to provide better insights regarding empowerment gaps which might be used to develop targeted policy intervention strengthening certain empowerment aspects for these groups.

ملخص

تبحث الدراسة الحالية مدى التمكين لنماذج مختلفة من النساء في أراضي قديمة وجديدة (النوبارية وكفر الشيخ) في مصر. إن التمكين في هذه الدراسة متعدد الأبعاد وهو يشير إلى حصول النساء على رأس المال والوقت والأصول وإدارتها، مع التركيز بشكل خاص على الأرض. تظهر الأبحاث التي أجريت في العقود الثلاثة الماضية في أمريكا اللاتينية والهند وأفريقيا جنوب الصحراء الكبرى إلى أن الوصول إلى الأراضي يمكّن المرأة بما يعزز من قدرتها على إنتاج الغذاء، والمشاركة في الحياة العامة، وكذلك في صنع القرارات الأسرية. ومع ذلك، لا يعرف إلا القليل نسبيا عن العلاقات بين المرأة والأرض والتمكين في الشرق الأوسط. فقد تم مسح حوالي 402 مزارع (200 رجل و202 امرأة) في كلا الموقعين القديمين والجديدين في مصر، مع التركيز على المهام داخل المزرعة، بالإضافة إلى الملكية والسيطرة على الموارد الرئيسية بما في ذلك الأرض والثروة الحيوانية. وتم جمع مجموعة من البيانات بما في ذلك المتغيرات التي تعكس أبعاد التمكين المختلفة للمزارعين الذين شملهم الاستطلاع في مناطق الدراسة، واستخدمت الدراسة تلك البيانات لتجميع مجموعات متجانسة (من الرجال والنساء) مع ملفات التمكين المماثلة. وتم الإبلاغ بعد ذلك عن خصائص هذه المجموعات من الرجال والنساء من أجل تقديم رؤى أفضل فيما يتعلق بفجوات التمكين التي يمكن استخدامها لوضع سياسة للتدخل تستهدف تعزيز بعض جوانب التمكين لهذه المجموعات

Authors

Dina Najjar

International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA)


Authors

Aymen Frija

International Centre for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA)


Authors

Aman El Garhi

Agricultural Research Center (ARC) of Egypt


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications

Related Publications Not Data