Working Papers

Social, Political and Economic Determinants of Turkish Voter Choice in the 2002 Parliamentary Election

No.

459

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

January, 2009

Topic

E. Macroeconomics and Monetary Economics

Abstract In 2002 elections more than half of the voters cast their ballots for a different party than the one they chose in 1999. Two new parties received more than two-fifths of the votes. The combined vote share of the three incumbent parties dropped to 14.7 percent from 53.4 in 1999. The 1999 and 2002 election outcomes are analyzed at the provincial level, through a system of regression equations. The results obtained indicate that votes moved from the Virtue, Nationalist Action, Motherland and True Path parties (FP, MHP, ANAP and DYP) to the Justice and Development Party (AKP), from the Democratic Left Party (DSP) to the Republican People’s and Young parties (CHP and GP), and from the Democratic Left, Nationalist Action and Motherland parties (DSP, MHP and ANAP) to the True Path Party (DYP). The newly formed Justice and Development Party (AKP), the winner of the 2002 election and the ruling party since then, is found to have captured all of the far-right Islamist, about half of the far-right nationalist, and more than half of the center-right votes. This will give clues as to the stability of the party and the policies it is likely to pursue. The voters appear to have been influenced by the rampant government corruption involving construction and zoning code violations, exposed by the two major earthquakes which struck northwestern Turkey in 1999, the incompetence shown by the government in providing relief, the continued corruption in regards to those efforts, and government’s failure to prosecute corrupt officials and businessmen. They are found to have held accountable all of the political parties which participated in governments during the last decade or so, and not just the incumbents in 2002. The party in charge of the ministry responsible for earthquake relief, and parties which served longest and controlled more of the city administrations in the quake zone were blamed more. The Justice and Development Party (AKP) was the beneficiary of the votes lost by these parties. The sensitivity shown by the electorate to real and perceived corruption implies that corruption problem will be tractable in Turkey, and can be reduced through increased transparency and democratization. The voters may have been affected by the 2001 economic crisis as well. However this does not appear to be due to its impact on their incomes in that year but perhaps due to government’s incompetence in the creation and management of the crisis. The party preferences of Turkish voters are found to depend on their socioeconomic characteristics as well. Arabic Abstract:
صوت أكثر من نصف المقترعين في انتخابات العام 2002 لصالح حزبٍ مختلفٍ عن الحزب الذي صوتوا لصالحه عام 1999 وحصل حزبان جديدان على أكثر من خمسي الأصوات في حين هبط إجمالي نصيب الأحزاب الثلاثة المتواجدة في سدة الحكم من 53.4% في انتخابات عام 1999 إلى 14.7% في انتخابات عام 2002. وقد تم تحليل نتائج انتخابات عامي 1999 و2002 على مستوى محلي من خلال نظام معادلات الإنحدار، وأشارت النتائج المستقاة إلى أن الأصوات انتقلت من حزب الفضيلة وحزب العمل الوطني وحزب الوطن وحزب الطريق القويم إلى حزب العدالة والتنمية، كما انتقلت الأصوات من الحزب اليساري الديمقراطي لصالح حزب الشعب الجمهوري وكذا لصالح حزب الشباب، ومن الحزب اليساري الديمقراطي وحزب العمل الوطني وحزب الوطن لصالح حزب الطريق القويم. أما حزب العدالة والتنمية الجديد على الساحة التركية والذي فاز بانتخابات العام 2002 وهو الحزب الحاكم منذ ذلك التاريخ فقد حظي بجميع أصوات الإسلاميين المتطرفين وحوالي نصف أصوات الوطنيين المتطرفين وأكثر من نصف أصوات يمين الوسط مما يعطي مؤشراتٍ بخصوص استقرار الحزب والسياسات التي قد ينتهجها. وقد تأثر المقترعون على ما يبدو بالفساد المستفحل في الحكومة والذي يتضمن انتهاكات في عمليات المعمار وفي قانون تقسيم الأراضي ؛ تلك الانتهاكات التي فضحها زلزالان كبيران كانا قد ضربا شمالي غرب تركيا عام 1999 كاشفةً النقاب عن مدى عجز الحكومة عن توفير المساعدات والمعونات للمتضررين وكذا استمرار الفساد فيما يتعلق بتلك الجهود إضافةًً إلى عدم قيام الحكومة بعقاب المسؤولين ورجال الأعمال المتورطين في أعمال الفساد، فوجهوا اللوم إلى كافة الأحزاب السياسية المشاركة في الحكومة خلال العقد الماضي أو نحو ذلك وليس فقط الأحزاب الحالية في حكومة عام 2002. أما القسط الأكبر من اللوم فقد طال الحزب الذي كان مسؤولاً عن الوزارة المختصة بتقديم الإغاثة لضحايا الزلزال وكذلك الأحزاب التي ظلت في الحكومة لفترةٍ أطول والتي كانت تتحكم في الجزء الأكبر من إدارات المدينة في منطقة الزلزال. وعليه فقد غنم حزب العدالة والتنمية الجديد الأصوات التي خسرتها تلك الأحزاب. وما أبداه المقترعون من حساسيةٍ حيال عمليات الفساد الحقيقية والمتصورة يعطي انطباعاً بأن مشكلة الفساد يمكن معالجتها في تركيا ويمكن تخفيض معدلها من خلال مزيدٍ من الشفافية والديمقراطية. وربما كان للأزمة الإقتصادية عام 2001 ثمة تأثيرٍ على أصوات المقترعين على الرغم من أن هذه الأزمة لم تؤثر على دخولهم في هذا العام ولكن ربما كان السبب الأقوى يرجع إلى عجز الحكومة عن التصدي للأزمة أو إدارتها. وقد لوحظ أن السمات الإجتماعية والإقتصادية تؤثر كثيراً على اختيارات المقترعين الأتراك.
Social, Political and Economic Determinants of Turkish Voter Choice in the 2002 Parliamentary Election

Research Fellows

Aysit Tansel

Emeritus Professor, Middle East Technical University, Turkey

Social, Political and Economic Determinants of Turkish Voter Choice in the 2002 Parliamentary Election

Authors

Ali Akarca

Professor of Economics, University of Illinois