Working Papers

Momentum in Emerging Markets: Investigation of Overconfidence and Cognitive BIAS Factors

No.

717

Date

April, 2007

Topic

G1. General Financial Markets

ABSTRACT The purpose of this paper is to check if investors in emerging markets, especially in the Tunisian stock market, have the same psychological biases as those documented in developed markets. To achieve this purpose we adopt a survey approach that uses the investigation technique through the development and distribution of a questionnaire describing some scenarios related to behavioral biases - either suggested by theory or extracted from realitythat are suspected to generate the momentum phenomenon. Our major findings are: the Tunisian investor seems to be prudent, non confident, over opportunistic, sensitive to rumors and conservative. These psychological biases were confirmed either by examining the correlation between variables or by the aggregation of all these variables in factorial axes.

ملخص

يُعد غرض تلك الدراسة هو التحقق مما إذا ما كان المستثمرون في الأسواق الناشئة، خاصة في سوق البورصة ولكي يتم التونسي، لديهم نفس التحيز النفسي شأنهم شأن ذويهم من المستثمرين المسجلين بالأسواق المتقدمة. تحقيق هذا الغرض، نقوم باستخدام منهج الاستقصاء المستخدم فيه تقنية التحقق من خلال وضع وتوزيع استبيان يتناول وصف بعض السيناريوهات المتعلقة بالانحياز السلوكى، إما أن تكون التي تقترحها النظرية أو تلك يبدو أن المستثمر المستخلصة من الواقع، ويظن أن تنشأ عنها ظاهرة القوة الدافعة. أهم النتائج التي توصلنا إليها: وقد تأكدت التونسي هو مستثمر حريص، غير واثق من نفسه، انتهازي للغاية، يستجيب للإشاعات ويقاوم التغيير. هذه الانحيازات النفسية عن طريق دراسة العلاقة ما بين المتغيرات أو تجميع كافة هذه المتغيرات في محاور تقوم على عوامل متعددة