Macro-Financial Linkages in Egypt: A Panel Analysis of Economic Shocks and Loan Portfolio Quality - Economic Research Forum (ERF)

Macro-Financial Linkages in Egypt: A Panel Analysis of Economic Shocks and Loan Portfolio Quality

Inessa Love and Rima Turk Ariss


Date:
November, 2013

NO.
798

Length:
32 pages

Topic:
C6. Mathematical Methods
E4. Money and Interest Rates

This paper investigates macro-financial linkages in Egypt using two complementary methods, assessing the interaction between different macroeconomic aggregates and loan portfolio quality in a multivariate framework as well as through a panel vector autoregressive method that controls for bank-level characteristics. Using a panel of banks over 1993-2010, the authors find that a positive shock to capital inflows and growth in gross domestic product improves banks’ loan portfolio quality, and that the effect is fairly similar in magnitude using the multivariate and panel vector autoregressive frameworks. In contrast, higher lending rates may lead to adverse selection problems and hence to a drop in portfolio quality. The paper also reports that a larger market share of foreign banks in the industry improves loan quality.

 

ملخص

تبحث هذه الورقة الروابط المالية الكلية في مصر باستخدام طريقتين تكميليتين، وتقييم التفاعل بين المجاميع الاقتصادية الكلية المختلفة وجودة محفظة القروض في إطار متعدد المتغيرات، وكذلك من خلال مسح متجه الانحدار الذاتي الذي يتحكم في خصائص على مستوى البنك. باستخدام مسح من البنوك خلال 1993-2010، نجد أن هناك صدمة إيجابية لتدفقات رأس المال والنمو في الناتج المحلي الإجمالي والذى بدوره يحسن جودة قرض محفظة البنوك، وأن هناك تأثير مشابه إلى حد ما في الحجم باستخدام أطر الانحدار الذاتي متعدد المتغيرات. في المقابل، قد يؤدي ارتفاع أسعار الفائدة على القروض إلى مشاكل سوء الاختيار، وبالتالي إلى انخفاض في جودة المحفظة. تشير الورقة أيضا الى أن الحصة السوقية الأكبر من البنوك الأجنبية تؤدى الى تحسين نوعية القرض.

Inessa Love


Research Fellows

Rima Turk Ariss

Senior Economist, International Monetary Fund


Project

EVENTS

There are no Events PAST



Related Publications