Working Papers

Intra-Firm Diffusion of Innovation: Evidence from Tunisian SME’s in Matters of Information and Communication Technologies

No.

532

Publisher

Economic Research Forum (ERF)

Date

July, 2010

Topic

D. Microeconomics

Abstract The aim of this paper is twofold: first, we want to explore the intra-firm diffusion of information and communication technologies (ICT) within the Tunisian firms and to characterize its general trends of adoption and usage. Second, we want to emphasize the rank and epidemic effects stressed by the disequilibrium models of intra-firm diffusion of innovation following the traditional view of (Mansfield, 1963, Antonelli 1985). Based on face-to-face questionnaires of a random sample of 175 firms our paper shows that: (i) three technological waves of ICT adoption are well characterized in the Tunisian manufacturing sector. This dynamic of adoption is linked to the age of the technologies. Time is the main explanatory variable for intra-firm diffusion of these technologies. (ii) A positive correlation between the size of the firm, seniority and the depth of adoption is found. These econometric estimates show that the rank effect is well characterized within the Tunisian firms. (iii) A positive correlation between technological absorptive capacity building and intensity of ICT usage is found. This correlation confirms the epidemic effect. (iv) Our results show that disequilibrium models’ explanations of intra-firm diffusion of innovation are valid within the Tunisian manufacturing sector and seem more appropriate than the equilibrium theory for developing countries. Arabic Abstract:
هناك هدفان من هذه الورقة: أولا، نريد أن نبحث في نشر المعلومات وتكنولوجيا الاتصالات في داخل الشركات التونسية ووصف اتجاهاتها العامة فيما يتعلق تبني القرارات والاستعمال. ثانيا: نريد أن نؤكد على التأثيرات الضارة والفاسدة للنماذج الغير متوازنة في نشر الابتكارات داخل الشركات تبعا للنظرة التقليدية لمانسفيلد 1963 وانتونيلي 1985. وطبقا لاستفتاءات مباشرة لعينة عشوائية مكونة من 175 شركة تبين أن: 1- تم تمييز ثلاثة موجات تكنولوجية من تبني المعلومات وتكنولوجيا الاتصالات في قطاع التصنيع التونسي. هذه الطريقة من تبنى القرارات مرتبطة بعصر التكنولوجيا. ويعتبر الوقت هو المفسر الرئيسي المتغير لنشر التكنولوجيا داخل الشركات. 2- هناك ارتباط ايجابي بين حجم الشركة والأسبقية وعمق تبني القرارات الموجود بها. هذه التقديرات الاقتصادية تشير أن التأثير السيئ يتم تمييزه بسهولة داخل الشركات التونسية. 3- هناك علاقة ايجابية بين بناء القدرة التكنولوجية الإستعابية وتكثيف استخدام المعلومات وتكنولوجيا الاتصالات. وهذه العلاقة تؤكد التأثير السلبي. توضح هذه النتائج وجود تفسيرات النماذج غير المتوازنة لنشر الابتكارات داخل الشركات في قطاع التصنيع التونسي وتبدو أكثر ملائمة من نظرية التوازن للدول الأقل تطورا.